غنی-مسئولیت‌-پارلمان-تنها-قبول-و-یا-رد-بودجه-است

رییس‌جمهور غنی در واکنش به رد طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ توسط مجلس نمایندگان، می‌گوید که مسئولیت پارلمان تنها «رد» و یا «قبول» طرح بودجه است.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در نشست دیروز (چهارشنبه، ۱۷ جدی) کابینه‌ گفت که براساس قانون اساسی، تهیه و ارایه‌ی بودجه کار قوه‌ی اجرائیه است و پارلمان تنها می‌تواند آن را رد و یا قبول کند.

او تأکید کرده است: «پارلمان جای دولت را از نگاه قانون اساسی گرفته نمی‌تواند. قانون اساسی وضاحت کامل دارد که تهیه‌ی بودجه و ارایه‌ی بودجه کار قوه‌ی اجرائیه است. مسئولیت پارلمان این است که یا جمعا (آن را) قبول کند یا جمعا رد کند.»

از سویی هم، رییس‌جمهور گفت که پروژه‌های اضافی نیز در طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰، گنجانده نمی‌شود. او افزود که حکومت توان تأمین «میلیاردها پروژه‌ی بزرگ سلیقوی» را ندارد.

طرح بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ هفت روز پیش (چهارشنبه، ۱۰ جدی) از سوی مجلس نمایندگان رد شد.

کمیسیون مالی و بودجه‌ی مجلس نمایندگان اعلام کرد که طرح بودجه‌ی سال ۱۴۰۰ مالی ۱۷ مشکل جدی داشته است. بیرون‌کردن یک‌هزار و ۱۳۱ پروژه‌ی ولایتی، اختصاص پول هنگفت به واحد عملیاتی اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری، اختصاص ۱.۸ میلیارد افغانی به کد احتیاطی ۹۱ و ۱.۸ میلیارد افغانی دیگر در کُد احتیاطی ۹۲، از عمده‌ترین این مشکلات خوانده شده است.

در طرح این بودجه، ۴۵۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون افغانی پیش‌بینی شده است. از این میان، ۲۹۵ میلیارد و ۸۱۰ میلیون افغانی بودجه‌ی عادی و ۱۵۶ میلیارد و ۸۳۰  افغانی بودجه‌ی انکشافی در نظر گرفته شده است.

افزون بر این‌ها، میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان در نشست عمومی این مجلس گفت تا زمانی که بودجه به‌صورت متوازن اختصاص داده نشود، این مجلس طرح آن را تأیید نمی‌کند. او همچنان افزود: «تا زمانی که بودجه‌ی ملی تنظیم نشود، ما (مجلس نمایندگان) به تعطیلات زمستانی نمی‌رویم.»

 غنی: مسئولیت‌ پارلمان تنها قبول و یا رد بودجه است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد