اخراج-بیش-از-هزار-مهاجر-افغان-از-پاکستان

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده‌اند که در مدت ۱۰ روز گذشته بیش از ۱۳ هزارو ۵۰۰ مهاجر از این کشور به طور اجباری اخراج شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ رادیوی دولتی پاکستان روز شنبه ( ۲ سرطان) گزارش داده است که حکومت این کشور در مدت ۱۰ روز گذشته ۱۳ هزار و ۸۱۵ مهاجر افغان را از این کشور به طور اجباری اخراج کرده‌اند.

پاکستان هم‌چنان در گزارش این رسانه آمده است که از آغاز اجرای طرح اخراج مهاجران افغان تاکنون بیش از ۶۲۰ هزار افغان به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

رادیو پاکستان در گزارشی نوشت که از سه‌شنبه، ۲۲ جوزا تا جمعه، اول سرطان ۵ هزار و ۱۴ مرد، ۴ هزار و ۸۷ زن و ۴ هزار و ۷۱۴ کودک افغان از پاکستان اخراج شده‌اند.

این رسانه مجموع مهاجران اخراج شده افغان از پاکستان را طی ۹ ماه گذشته ۶۲۰ هزار و ۹۸۱ نفر شامل زنان و کودکان اعلام کرده است.

پاکستان در ماه میزان ۱۴۰۲ خورشیدی برنامه اخراج مهاجران افغان را آغاز کرد.

اسلام‌آباد اعلام کرده که می‌خواهد همه مهاجران فاقد مدارک اقامت را از این کشور اخراج کند.

پیشتر وزیر داخله پاکستان گفت که تمام تلاش‌های ممکن برای تامین امنیت مرزهای این کشور و جلوگیری از عبور غیرقانونی از مرزها و قاچاق انسان انجام شده است.

با این حال، نهادهای ملی و بین‌المللی از اخراج اجباری مهاجران افغان از کشورهای پاکستان و ایران ابزار نگرانی کرده‌ و گفته‌اند که این امر خلاف قانون بین‌المللی است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان در این باره گفته است که اخراج مهاجران از کشوهای همسایه خلاف میثاق‌های جهانی است و باید حکومت پاکستان این تصمیم  ا بازنگری کند.

سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی از اخراج مهاجران افغان از حکومت پاکستان خواسته است که این روند را متوقف کند چون؛ این روند جان بسیاری از پناه‌جویان را به خطر می‌اندازد.

این سازمان بین‌المللی از حکومت پاکستان هم‌چنان خواسته است که دولت پاکستان طبق قوانین بین‌المللیب باید با پناهجویان افغان رفتار نماید.

این در حالی است که آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهند ۲.۱۸ میلیون مهاجر بامدرک افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند.

این رقم شامل ۱.۳ میلیون مهاجری است که در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ میلادی کارت دریافت کرده‌اند و ۸۸۰ هزار دیگر نیز در سال ۲۰۱۷ این کارت‌ها را به دست آورده‌اند.

با این حال، با پایان مهلت پاکستان برای اخراج مهاجران غیر قانونی در اول ماه نوامبر سال ۲۰۲۳، در چند ماه گذشته بیش‌از هزاران مهاجر افغانستان از مرزهای تورخم و اسپین بولدک قندهار وارد کشور شده‌اند.

اخراج بیش از 13 هزار مهاجر افغان از پاکستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد