انفجار-«پیجر»ها-هزاران-عضو-حزب‌الله-را-زخمی-کرد

گزارش‌ها از لبنان حاکی است که براثر انفجارهای همزمان دستگاه‌های ارتباطی بی‌سیم موسوم به «پیجر» دست‌کم ۹ نفر از جمله یک دختربچه هشت‌ساله جان باخته و حدود ۲۷۵۰ نفر به شمول صدها عضو حزب‌الله لبنان زخمی شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که بعدازظهر روز سه‌شنبه (27 سنبله) تعدادی از دستگاه‌های پیام‌رسان مورد استفاده شماری از اعضای این گروه منفجر شدند.

«فیراس عبید»، وزیر بهداشت لبنان شامگاه روز سه‌شنبه به الجزیره گفت که حال دست‌کم 200 تن از زخمی‌ها وخیم است. او خاطرنشان کرد که بیشتر قربانیان از ناحیه صورت، دست و شکم آسیب دیده‌اند.

ایران و حزب‌الله لبنان اسراییل را مقصر دانستنه‌اند. یک منبع امنیتی نزدیک به حزب‌الله به خبرگزاری فرانسه گفته است که از نظر این سازمان شبه‌نظامی، اسراییل در انفجار پیجرهای اعضای حزب‌الله نقش داشته است.

وزارت خارجه ایران نیز ضمن محکوم کردن این حملات، اسراییل را مسوول دانست. ناصر کنعانی، سخنگوی این وزارت گفت: «عملیات تروریستی امروز در لبنان در ادامه عملیات‌های ترکیبی رژیم صهیونیستی و عوامل مزدور آن انجام شده.»

مجتبی امانی، سفیر جمهوری اسلامی در بیروت نیز در میان زخمی‌هاست. 

امریکا گفته از این حادثه آگاه نبوده است. متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت: «امریکا دخالتی نداشته است. امریکا از این حادثه آگاه نبود و ما در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم.»

هنوز روشن نیست که این حمله چگونه انجام شده است. یک کارشناس سابق مهمات ارتش بریتانیا به بی‌بی‌سی گفته احتمالا مواد انفجاری در این دستگاه‌های الکترونیک جاسازی شده بودند.

از سویی هم، خبرنگار امنیتی بی‌بی‌سی گفته که یک محموله جدید پیجر اخیرا به حزب‌الله تحویل شده بود و به نظر می‌رسد فرد یا افرادی به‌نحوی به زنجیره تامین این دستگاه‌ها رخنه کرده بودند.

در همین حال، نیویورک‌تایمز سه‌شنبه‌شب به نقل از دو مقام رسمی که نخواستند نام‌شان فاش شود نوشت که حمله کار اسراییل بوده است.

منابع به نیویورک‌تایمز گفته‌اند اسراییل در محموله پیجرهای جدیدی که حزب‌الله خریداری کرده بود مواد منفجره کار گذاشته و با ارسال پیغامی، انفجار این مواد را فعال کرده است

اسراییل تاکنون به‌گونه صریح این گفته‌ها را رد یا تایید نکرده است.

این انفجارها در حالی رخ می‌دهد که کابینه اسراییل بامداد سه‌شنبه اعلام کرد اهداف جنگی خود را گسترش می‌دهد.

انفجار «پیجر»ها هزاران عضو حزب‌الله را زخمی کرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد