اوتنبایوا-خواستار-اشتراک-افغانستان-در-نشست-«کوپ-۲۹»-شد

رزا اوتنبایوا، نماینده‌ ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس یوناما، خواستار اشتراک نماینده افغانستان در ۲۹مین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد «کوپ ۲۹» شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ یوناما چهارشنبه‌شب (۲۹ میزان) به نقل از  اوتنبایوا در ایکس نگاشته است: «با توجه به سطح آسیب‌پذیری، نمی‌توانیم یک سال دیگر بدون حضور صدای افغان‌ها در این بحث جهانی مهم درباره‌ی تغییرات اقلیمی بگذرانیم.»

خانم اوتنبایوا این سخنان را در یک «کنفرانس ملی در مورد تغییرات اقلیمی» در افغانستان بیان کرده است.

گفتنی است که ۲۹مین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد موسوم به «کوپ ۲۹» قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی در شهر باکو، پایتخت آذربایجان برگزار شود.

در ۲۸مین نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد که در امارات متحده عربی برگزار شده بود نمایند‌ه‌ای از افغانستان دعوت نشده بود.

پیشتر صندوق نجات کودکان اعلام کرده بود که افزایش تغییرات اقلیمی در افغانستان امسال حداقل ۳۸ هزار نفر را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده است.

این نهاد بین‌المللی در ۱۶ اسد با نشر گزارشی اعلام کرده بود که خشک‌سالی، گرمای شدید، سیل، رانش زمین، بهمن و طوفان در افغانستان در شش ماه نخست سال جاری میلادی ۳۸ هزار نفر را بی‌جا کرده است که این رقم بیشتر از کل سال ۲۰۲۳ است.

گزارش خاطرنشان کرده است که از این ۳۸ هزار بی‌جاشده، حدود نصف آن را کودکان تشکیل می‌دهند.

گزارش افزوده است که افغانستان همچنین در پایان سال ۲۰۲۳، با بیش از ۷۳۷ هزار نفر، دارای بیشترین تعداد کودکان بی‌خانمان در اثر فجایع اقلیمی در میان کشورهای جهان بوده است.

به نوشته گزارش، در حالی که بیشتر آوارگی‌ها در چند دهه اخیر به دلیل جنگ بوده است، اما از سال ۲۰۲۲ فجایع اقلیمی، به ویژه خشک‌سالی به علت اصلی فرار مردم از خانه‌های‌شان بدل شده است.

صندوق نجات کودکان نوشته است افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تاثیرات تغییرات اقلیمی است و از طرفی یکی از کشورهایی است که کم‌ترین توانایی را برای مقابله با این تاثیرات دارد.

این در حالی است که پیش از این نیز صندوق نجات کودکان اعلام کرده بود که در اثر جاری شدن سیلاب‌ها در افغانستان ۴۰ هزار کودک بی‌خانمان شده و ۲۰۰ کودک دیگر جان باخته‌اند.

در همین رابطه اداره‌ ملی محیط زیست افغانستان به دعوت نشدن در این نشست‌های تغییرات اقلیمی اعتراض کرده بود و آن را «جفا» و‌ «ظلم بزرگ» برای ملت افغانستان عنوان کرده است.

با این حال، گروه بین‌المللی بحران در آن زمان با نشر گزارشی گفته بود که برگزارکنندگان نشست تغییرات اقلیمی سازمان ملل به‌دلیل عدم به‌رسمیت‌شناسی ا.ا از سوی کشورهای جهان، نتوانستند راهی برای دعوت از این گروه در این نشست پیدا کنند.

این در حالی است که افغانستان تنها ۰.۳ درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کند و کم‌ترین سهم را در تغییرات اقلیمی دارد.

 

 

اوتنبایوا خواستار اشتراک افغانستان در نشست «کوپ ۲۹» شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد