سیلاب-در-فاریاب-جان-ده‌ها-تن-را-گرفت

منابع محلی فاریاب به رسانه‌ها گفته است که در نتیجه‌ی سرازیر‌ شدن سیلاب‌ها در این ولایت، بیش از ۸۰ تن جان باخته‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ این سیلاب‌ها روز گذشته(شنبه، ۲۹ ثور) در ولسوالی‌های پشتونکوت، المار، قیصار، بلچراغ، خیبر و دولت‌آباد این ولایت سرازیر شده‌اند. 
بر اساس آمار ابتدایی، بیش‌ترین تلفات مربوط به روستای قورچی ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب می‌شود، همچنان ۲۰۰ منزل مسکونی نیز در این روستا به‌گونه‌ای کلی و قسمی، تخریب شده است.
از سوی هم در این سیلاب‌ها زیان‌های هنگفت مالی نیز بر باشندگان این ولایت وارد شده است.

در همین رابطه، سخنگوی والی فاریاب گفته است که تعداد جانباختگان باران های شدید و سیل در افغانستان به ۴۰۰ نفر افزایش است.
 عصمت الله مرادی، سخنگوی والی فاریاب گفته است که از این میان دست کم ۱۸ تن در ولایت فاریاب در مرز ترکمنستان افغانستان جان خود را از دست داده‌اند.
آقای مرادی، تصریح کرد که در این سیل، بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی تخریب شده، بیش از یک هزار خانه آسیب دیده و بیش از ۳۰۰ دام تلف شده است.
با این حال، مقام های محلی ولایت غور می‌گویند که بر اثر جاری شدن سیلاب در این ولایت، بیش از ۵۰ تن جان باخته و هزاران جریب زمین تخریب شده است. 
 فرماندهی امنیه ولایت غور با نشر خبرنامه‌ی به رسانه‌ها گفته است که بر اثر جاری شدن سیلاب در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت، بیش از تا ۵۰ تن جان باخته و ده‌ها تن دیگر مفقود گردیده است.
به نقل از خبرنامه ۲ هزار خانه مسکونی به گونه کلی و ۴ هزار خانه دیگر به طور قسمی از بین رفته است. 
خبرنامه در ادامه آورده است که به تعداد ۲۵۰۰ دوکان در شهر فیروزکوه به طور کامل نیز از بین رفته است. 
بر اساس خبرنامه، چندین هزار مواشی و بیش از پنجاه عراده موتر نیز بر اثر سرازیر شدن سیلاب در این ولایت از بین رفته است.
خبرنامه تاکید کرده که سیلاب‌ها در این ولایت صدها هکتار زمین‌ زراعتی، صدها پل و پلچکرا ویران و هزاران نهال مثمر و غیر مثمر را از بین برده است.
خبرنامه در مورد هویت قربانیان و زخمی های ناشی از سیلاب در این ولایت جزییات نداده است. 
گفتنی است که مسیر  غور- کابل، غور- هرات و شماری از ولسوالی‌های این ولایت به روی رفت و آمد مسدود گردیده است.
برخی منابع به رسانه‌ها از افزایش تلفات سیلاب‌های دیروز در بغلان خبر داده‌اند و می‌گویند که تا کنون جسد ۱۵۰ تن را از سیلاب بیرون کشیده‌اند.
منابع به نقل از ‏غلام رسول قانع، معاون ریاست کار‌ و امور اجتماعی بغلان نوشته‌اند که تنها از حوزه «فلول» این ولایت، تا کنون ۱۵۰ جسد از زیر سیلاب‌ها بیرون کشیده‌ شده‌اند.
 بر اساس ویدیو‌های منتشر شده در صفحات اجتماعی اکثر باشندگان محل می‌گویند که  تاکنون هیچ کمکی از سوی نهاد‌های کمک‌رسان برای سیلاب زدگان این ولایت صورت نگرفته است.

سازمان حفاظت از کودکان می‌گوید که پس از باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در افغانستان دست‌کم ۴۰هزار کودک در سراسر افغانستان خانه‌های شان را از دست داده‌اند.

 سازمان حفاظت از کودکان   (Save the children) در گزارشی نگاشته است که پس از باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در افغانستان شماری زیادی خانه‌های مسکونی ویران شده و دست‌کم ۴۰هزار کودک در سراسر افغانستان خانه‌های شان را بطور کلی از دست داده‌اند.
در این گزارش آمده است که در اثر سیلاب‌های مرگ‌بار و ویران‌گر در ولایت بغلان، بیش از ۱۲هزار خانه مسکونی تخریب و حدود ۸۰هزار نفر در این سیلاب‌ها همه چیز خود را از دست داده‌اند.
این سازمان با اشاره به آمارهای ارایه شده توسط  گروه طالبان از سیلاب‌های اخیر گفته است که تنها ۱۹ کودک در یک قریه ولایت بغلان طی رویداد طبیعی اخیر جان باخته‌اند.
بر اساس گزارش تازه سازمان حفاظت از کودکان، ارشد مالک، رییس این سازمان در افغانستان گفته است: «خانواده‌ها در بغلان برای درآمد خود به زراعت متکی هستند و هزاران جریب زمین زراعتی در اثر سیلاب‌های آنی به باتلاق تبدیل شده‌اند. بازسازی زندگی و معیشت آنان به زمان نیاز دارد.»
این سازمان تاکید کرده است که تیم‌های صحی این سازمان، کلینیک‌های سیار را در بغلان راه‌اندازی کرده‌اند که متشکل از متخصصان زن و مرد است تا به تداوی آسیب‌دیده‌گان بپردازند.
این سازمان افزوده است که سیلاب در بغلان و دیگر ولایت‌ها نشان‌ از آسیب‌پذیری افغانستان از تغییرات آب‌وهوایی است،

  تغییراتی که کودکان بیش‌تر قربانیان آن را تشکیل می‌دهند.
نهاد حفاظت از کودکان از جامعه جهانی خواسته است که از طریق کمک‌های مالی بیش‌تر به تأثیرات فوری و بلندمدت بحران آب‌وهوا در افغانستان رسیده‌گی کند.
در همین رابطه، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان روز یک‌شنبه در گزارشی گفته است که که بربنیاد گزارش‌ها، ۲۴۰ نفر در اثر سیلاب در این کشور جان باخته‌اند که از این میان ۵۱ نفر آنان کودکان هستند.
در گزارش یونیسف آمده است که در این رویداد طبیعی بیش‌از 3 هزار خانه مسکونی به طور کلی و قسمی تخریب شده و شماری هم در این رویداد طبیعی زخمی شده‌اند و انتظار می‌رود آمار تلفات افزایش یابد و بیش‌تر تلفات در ولایت بغلان گزارش شده است، جایی‌که باران شدید حدود سه هزار خانه را ویران کرده است.
بر بنیاد این گزارش افغانستان در میان ۱۰ کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی قرار دارد و با تغییر آب و هوایی شدید، به‌ویژه خشکسالی، سیل و توفان‌ها تلفات جانی و خسارات قابل توجهی به زیرساخت‌ها وارد می‌شود.
با این حال، سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که تیم‌های بررسی‌کننده این سازمان در مناطق سیلاب‌زده در سراسر افغانستان مستقر شده‌ که در نتیجه سیلاب‌های اخیر در کشور، نزدیک به ۹هزار خانه آسیب دیده یا به گونه کامل ویران شده‌اند.
در این گزارش همچنین آمده است که تلاش‌های نجات‌دهنده و کمک‌های اضطراری این سازمان در سه ولایت شمال-شرقی که بیش‌ترین آسیب را از سیلاب‌ها در هفته جاری دیده‌اند، ادامه دارد.
دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که در حال ارایه کمک‌های بشردوستانه به مناطق سیلاب‌زده افغانستان است و این کمک‌ها شامل پناه‌گاه‌های اضطراری، تجهیزات صحی، مواد غذایی و پول نقد می‌شود.
این در حالی است که سرازیرشدن سیلاب‌ها در ولایت‌های بغلان، تخار، بدخشان، سمنگان، فاریاب، سرپل، هرات، بادغیس، غور و قندهار جان‌های ده‌ها تن را گرفته‌اند و خسارت هنگفت مالی به باشندگان این ولایت‌ها وارد کرده‌اند.

سیلاب در فاریاب جان ده‌ها تن را گرفت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد