ظهور-روشنفکر-از-میان-نسل-آگاه-و-صاحب-نظر-جامعه

نویسنده کتاب« روشنفکر کیست؟» می‌گوید: روشنفکر تنها کسانی نیستند که از دانشگاه و مدارس فارغ و مربوط طبقه خاص باشند، بلکه روشنفکر از هر طبقه و هر بخشی از جامعه می تواند ظهور نمایند.

به گزارش افغان نیوز: سید محمد علی جاوید، رهبر حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان و نویسندهکتاب« روشنفکر کیست؟» امروز( شنبه 17 حوت) در مراسم رونمایی این کتاب گفت: روشنفکر کسی است که می تواند به گونه متقاوت از سایر کسانی‌که در جامعه زندگی دارند، بیندیشد مشکلات اجتماع و مردم را با توجه به واقعیت‌های موجود جامعه درک و برای آن راه حل عملی ارائه نماید.

به گفته آقای جاوید روشنفکر از میان بی درکان و نا آگاهان جامعه ظهور نمی‌کنند بلکه از میان نسل بیدار و صاحب نظر و با درک جامعه، ظهور می‌نمایند.

آّقای جاوید تاکید کرد: تمامی آنان که خودرا روشنفکر می دانند، در بیشتر موارد روی مسئله روشنفکری با هم اختلاف نظر دارند؛ یا بر این باورند که مسلمانان و کسانی‌که پایبند ارزش‌های اسلامی هستند، نمی توانند روشنفکر باشند.

اما؛ او افزود که اسلام با روشنفکری در تضاد و تقابل قرار ندارد؛ ولی با برخی از ارزش‌هایی که از سوی شماری به اصطلاح روشنفکرها که رنگ و نشانه‌ای روشنفکری داده می‌شود، مخالف است.

نویسنده کتاب« روشنفکر کیست»؟ گفت که هرچند در قرآن و احادیث از روشنفکر یاد نشده است؛ اما مفاهیم و مصداق‌های بی‌شماری وجود دارد که نشانه‌ای از روشنگری، رشنفکری و تایید آن است.

آقای جاوید افزود: اگر روشنفکر را از یک زاویه نگاه کنیم نمی توانیم به مصداق‌های روشفنکر و روشنگری در جامعه برسیم، بنابراین کتاب حاضر مسئله روشنفکر و روشنگری را از منظرهای مختلف بررسی کرده است.

به گفته او کسانیکه پیروی افکار جریان‌هایی مانند مارکسیسم، کاپیتالیسم و لیبرالیسم هستند، نمی توانند روشنفکر باشند، چون آنان پیرو افکار و نظریات دیگران هستند.

جاوید گفت: «کمونیست‌های افغانستان در گذشته  برای پیاده کردن افکار و سیستم کمونیستی اقدام به تحمیل افکار و ارای خود با خشونت در جامعه کردند و دست به کشتار مخالفین فکری خود زدند  که نمی توان آنان را روشنفکر عنوان کرد،

چون آنان پیرو آرا و نظریات لنین و و استالین بودند و خودشان به آرا و نظریات که از واقعیت‌های اجتماعی افغانستان بیرون شده باشد، نرسیده بودند».

فضل‌ من‌الله ممتاز، عضو ارشد حزب اسلامی افغانستان گفت در مراسم رونمایی کتاب‌هایی که از سوی نویسندگان کشور به چاب می‌رسد، بیشتر به مدح نویسنده توجه می‌شود تا نقد موثر علمی بر اثر چاپ شده.

آقای ممتاز افزود که در افغانستان از روشنفکر تعریف ناقص وجود دارد و روشنفکر کسی را می‌دانند که از دین و ازشهای آن فاصله گرفته باشد و هرکسی که از دین اسلام دفاع نماید، آن‌را کوتاه و تاریک فکر می نامند در حالی‌که این تعریف و نگرش به گونه کاملاً اشتباه است.

آقای ممتاز  نشر و چاپ کتاب روشنفکر کیست؟ را یک گام مثتب در شرایط نابسامان کتابت و انتشار در کشور دانسته و تاکید کرد: «امیدوار هستیم که این کتاب ذهن و افکار کسانی را که از روشنفکر تعریف درست ندارند، تعریف واقعی آن‌را روشن نماید».

ظهور روشنفکر از میان نسل آگاه و صاحب نظر جامعه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد