کمپین جلوگیری از استفاده مواد مخدر؛ برای دانش آموزان در مکتب حبیبیه کابل برگزار شد

کمپین آگاهی دهی از آسیب های مواد مخدر، برای نوجوانان و دانش آموزان مکتب ها به همکاری موسسه مسکا و معنیت امورجوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ در لیسه حبیبه کابل برگزار شد.

به گزارش افغان خبر: کمپین آگاهی دهی زیر نام ” نه! به مواد مخدر” که از سوی موسسه مسکا و معنیت امورجوانان راه اندازی شده، امروز پنجشنبه(۱۰سرطان) در مکتب حبیبیه برگزار شد و دانش آموزان شماری از مکتب ها در این کمپین اشتراک کرده و نمایشی را در پیوند به زندگی ناگوار معتادان نیز اجرا کردند.

کمال سادات، معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ که در این برنامه حضور داشت گفت:” برگزاری چنین برنامه ها، روی جوانان تاثیر زیاد دارد. دانش آموزان و نوجوانان، در سن حساسی قرار دارند و آسیپ پذیرتر هستند و ما با استفاده از روش آگاهی دهی به آنان کمک می کنیم که از هرنوع مواد مخدر دوری کنند.”

معین امور جوانان، شماری از دانش آموزان را که نقاشی ها و پیام های خوبی را برای این برنامه تهیه کرده بودند، ستایش کرد. آقای سادات، مژگان، یکی زا دانش آموزان را به جایش نشاند و سمت معین جوان را به او داد و خودش در صف دانش آموزان نشست.

در همین حال، عزیزه مومند، رییس کمک های بشری موسسه مسکا گفت: دولت تا اکنون در مبارزه علیه مواد مخدر ناکام بوده است و همچنان هیچ گونه کار موثری برای معتادان انجام نداده است.

به باور خانم مومند، شمار معتادان هر سال افزایش میابد و دولت برنامه و راهکار مناسب برای جلوگیری از کشت مواد مخدر و همچنان درمان معتادان ندارد.

او تاکید کرد که دولت باید شمار مراکز ترک اعتیاد را افزایش داده و همچنان برای اشخاصی که ترک اعتیاد کرده اند، باید زمینه کار فراهم کند.

رییس کمک های بشری موسسه مسکا افزود در صورتی که زمینه کار برای معتادان فراهم نشود، آنان دوباره رو به مواد مخدر خواهند آورد.

در همین حال، پرویز عزیزی، از استادان مکتب حبیبه، با انتقاد از مسوولان مبارزه علیه مواد مخدر گفت: افغانستان در صدر فهرست صادرکنندگان مواد مخدر در سطح جهان قرار دارد و با کنایه ادامه داد که تنها دست آورد مسوولان مبارزه علیه مواد مخدر، پل سوخته است.

پل سوخته؛ پلی است در غرب کابل که در زیر آن معتادان جا گرفته و آزادانه به خرید، فروش و استفاده از مواد مخدر می پردازند.

استاد عزیزی، تاکید کرد:”نباید به شعارها اکتفا کنیم هم اکنون در ۲۰ ولایت مواد مخدر کشت می شود و درآمد آن بیشتر از نفت خاور میانه است اما پول آن را کشورهای دیگر می برد و تنها بدبختی آن نصیب ما می شود.”

در پایان؛ گروهی از دانش آموزان دختر و پسر،تیاتر زندگیناگوار افراد معتاد را اجرا کردند و پیامد استفاده از مواد مخدر را به دیگر هم درسی های شان تفهیم کردند.