با پول ورزش بلند منزل‌ها ساخته شده است

ریاست تربیت بدنی و ورزش با ابراز نگرانی از موجودیت فساد در سکتور ورزش می گوید که “مسوده قانون تربیت بدنی و ورزش” میتواند جلو فساد اداری و سوء استفاده را بگیرد.

به گزارش افغان خبر: همایون خیری رییس عمومی تربیت بدنی و ورزش که امروز (سه شنبه ۲۹ سرطان) در نشست نظر خواهی برای “مسوده قانون تربیت بدنی و ورزش” سخنرانی می کرد، گفت: ” عدم قانون در سکتور ورزش سبب شده است که فساد های گسترده در این سکتور صورت گیرد.”

او می گوید، فساد اداری، پایمال شدن حقوق ورزشکاران، نبود ظرفیت اداری، خویش خوری، بی عدالتی، کشانیدن ورزش در خدمت سلیقه های سیاسی و برخورد سمتی، قومی و زبانی در عدم موجودیت قانون در این سکتور به وجود آمده است.

به گفته او، علیرغم سرازیر شدن میلیون ها دالر به حساب ورزش افغانستان نه تنها کار بینادی در عرصه ورزش صورت نگرفته است، بلکه باعث ایجاد ادارات موازی و فدراسیون های خیالی و ذوقی شده است.

وی در ادامه گفت که با این کمک ها در برخی ولایات ساختمان های غیر معیاری ساخته شده است که تخریب آن هزینه هنگفت را برای حکومت در قبال دارد.

خیری می افزاید،  به دلیل همین چالش ها و مشکلات در عرصه ورزش با هدایت رییس جمهور کار را بالای مسوده قانون تربیت بدنی و ورزش آغاز کردند که اکنون در فرجامین کارهای این قانون قرار دارند.

وی تصریح کرد در این مسوده تمامی مسایل مرتبط به ورزش را مدنظر گرفته اند، قانونی ساختن فدراسیون ها و لغو فدراسیون های موازی و ذوقی، قانونی ساختن سفر های ورزشکاران، ارتقاء ظرفیت کارمندان و ورزشکاران، مصئونیت ورزشکاران، مساعدن ساختن بیمه، تقاعد برای پیشکسوتان ورزش، الکترونیک ساختن معاشات ورزشکاران  و حمایت از ورزشکاران بانوان از موارد عمده است که در این مسوده گنجانیده شده است.

رئیس تربیت بدنی  خاطر نشان ساخت: “امیدوارم با نهایی شدن مسوده قانون ورزش در کشور وضعیت فعلی ادارات مربوط به ورزش بهبود یافته و زمینه رشد ورزشکاران جوان مساعد گردد.”

از سوی دیگر محمد اشرف غنی با ارسال  پیامی گفته است؛ ورزش در کشور نقطه همبستگی بین افغانها است اما نبود قانون، ورزش را هر روز با مشکل مواجه کرده است. رئیس جمهور در پیام خود افزود است؛ کاستی ها در نهادهای ورزشی با تصویب قانون برطرف خواهد شد.

از سوی دیگر روح الله نکپا اولین مدال آور المپک افغانستان با ابراز خرسندی از مسوده قانون ورزش گفت: “این یک گام خوب و جدید در عرصه ورزش افغانستان است، اما در صورت که عملی شود و تنها شعار نباشد.”

آقای نکپا افزود؛ ورزشکاران با کمبود امکانات و حمایت نهادهای ورزشی در کشور روبرو اند و امید میرود که با ایجاد این قانون این مشکل برطرف شود.