بانو صدف سادات؛ الگویی برای جامعه زنان امروز

درافغانستان به‌عنوان یک جامعه سنتی، زنان همواره با مشکلات دست و پنجه نرم کرده اند و کمتر بانویی را میتوان در این سرزمین یافت، که از محدودیت‌های موجود در این کشور پا فراترگذاشته باشند و درفضای عمومی همانند مردان فعالیت کنند.

بانو صدف سادات؛ یکی از بانوان جوان کشور است که پا به عرصه ی تجارت گذاشته است و فرهنگ خانه نشینی را که برای زنان افغانستان یک اصل شناخته شده شکسته است.

وی که حالا ۲۸ سال سن دارد فارغ از درجه ی لیسانس در رشته ی کامپیوتر ساینس از شهر پشاور پاکستان می باشد و از چند سال به این سو با وجود مشکلات زیادی، رو به تجارت آورده است.

صدف سادات در سال ۱۹۸۷ میلادی در شهر کابل متولد شد و سواد ابتدایی خود را تا صنف پنج در این شهر سپری کرد اما با حضور گروه طالبان در کشور، بانو سادات از ادامه ی تحصیل بازماند و بعد از یک سال خانه نشینی والدین وی تصمیم گرفتند که کشور را به مقصد پاکستان ترک کنند.

صدف می‌گوید؛ پدرو مادر وی افراد تحصیل کرده اند و در زمانی که گروه طالبان در کشور حضور داشت و دختران را نمی گذاشتند که به مکتب بروند؛ توسط پدر و مادر خود در خانه آموزش داده میشد. اما بعد ازرفتن به کشور پاکستان بانو صدف؛ تحصیل خود را در لیسه ی آریانان در شهر پشاور پاکستان ادامه داد و در سال ۲۰۰۶ از صنف دوازده از این لیسه فارغ شد.

بانو سادات بعد از فراغت از صنف دوازده تصمیم به ادامه تحصیل خود ادامه داد و بنا به علاقه که در رشته کامپیوتر ساینس داشت در دانشگاه گوهرشاد این رشته را انتخاب و بعد از سپری شدن چهار سال در سال ۲۰۱۰ از این دانشکده فارغ شد.

خانم صدف سادات بعد از فارغ شدن از رشته کامپیوتر ساینس، مدت یک سال بعنوان استاد در یکی از مکاتب پشاوروظیفه اجرا کرد و پس از آن تصمیم گرفت که به کشور خود افغانستان بازگردد.

بانو سادات در سال ۲۰۱۱ وارد کابل شد و در طول ۱۰ روز شغل متناسب به رشته خود را بدست آورد.

این بانو ی جوان اولین بار کارخود را در شرکت تولید کننده نرم افزار کمپنی ادرس (ADRAS) که یک کمپنی دولتی بود شروع کرد وی؛ دو سال در این کمپنی خدمات اینترنتی دولتی عرضه میکرد.

بانو سادات در سال ۲۰۱۳ از کمپنی ادرس استعفا داد و کار را با انجوی بی دی ان (BDN) با مدیریت ای تی (IT) آغاز نمود. در همین زمان بود که بانو سادات تصمیم گرفت از خود نیز ابتکاراتی داشته باشد، وی برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ به تهیه نرم افزار، ایجاد دیتابیس و طراحی سایت روی آورد و این خدمات را به بازار عرضه کرد.

این بانوی جوان کمپنی سافت وییر دویللاپمنت (Software Development SAI) را در شهر کابل ایجاد کرد که  ، بیش از دو سال است که؛ این کمپنی در تهیه نرم افزار، طراحی سایت و ایجاد دیتابیس با دارا بودن ۹ کارمند تحت مدیریت بانو صدف سادات فعالیت دارد.

از خانم سادات سوال کردم که چرا به دنیای تجارت روی آوردید؟

او گفت: هر فردی در زندگی خود آرزوهایی دارد و من هم علاقه داشتم تا یک مدیر موفق باشم گرچه رشته ی من تجارت نیست ولی میخواهم یک تاجر موفق بوده و تجارت کنم وی افزود: به نظر من هر تلاشی، ثمره ی خود را دارد.

بانو سادات بیان داشت؛ تمام تلاش خویش را انجام خواهد داد تا یک بانوی موفق در عرصه ی تجارت  همانند مردان تجارت پیشه ی موفق باشد، وی افزود: درست است که وضعیت افغانستان بستر مناسبی برای فعالیت زنان نیست اما این دلیل نمیشود که بانوان استعدادهای شان را در گوشه های خانه نگاه دارند.

از صدف سادات سوال کردم که مشوق شما چه کس بوده است و چه مشکلاتی را سپری کرده اید؟

وی گفت: “تشویق کننده اصلی من فامیلم ، دوستان خوبم و خودم بوده ام که همواره خودم را تشویق کردم که من یک انسان موفق هستم و میتوانم به همه ی خواسته های خود تحقق بخشم “.

این بانوی جوان تجارت پیشه گفت؛ روی آوردن به هر شغلی، مشکلات خاص خودش را دارد به خصوص برای زنان که میخواهند وارد دنیای تجارت در افغانستان شوند؛ زیرا جامعه ی افغانستان یک دید منفی به زنان دارند و به این فکر هستند که بانوان توان تجارت را ندارند. وی افزود؛ هر فرد؛ چه زن باشد یا مرد میتواند برای زندگی خود تصمیم گرفته و هیچ توجه ی به گفته های ناپسند جامعه نداشته باشد.

صدف سادات ابراز داشت که؛ در جواز گرفتن کمپنی  با مشکلات زیادی روبرو شده و در نهایت مجبور گردیده که با شراکت یک مرد کار را شروع کند. به گفته‌‌ی بانو سادات؛ در هیچ یک از اداره های دولتی یک بانو نمی تواند به تنهایی کار کند و همه یک خانم را ناتوان در نظر میگرند.

از خانم سادات سوال کردم که با موجودیت نا امنی در کشور، چرا از کشور پاکستان به کشور بازگشتید؟

او گفت؛ “از بودن در کشور پاکستان بسیار خوشحال بودم، اما در کشور پاکستان صدها زن همانند وی وجود دارد به همین دلیل زمینه ی کار برای فعالیت یک بانو افغان فراهم نیست “.

صدف سادات بیان داشت که؛ از فعالیت در داخل کشور خود افتخار می کند با اینکه مشکلات زیادی فراروی زنان در کشور است و در بسیار مواقع زنان از طرف مردان مورد تحقیر قرار میگیرند.

وی افزود، جوانان ما از کشور خارج می شوند اما تا زمانی که خود مردم افغانستان در آبادی کشور خودشان سهمی نگیرند، وطن مان اباد نخواهد شد.

خانم سادات گفت؛ افغانستان از سال ۲۰۰۱ بعد از سقوط گروه طالبان از نقطه صفر شروع کرد و تا حال به پیشرفت های زیادی دست یافته است؛ وی از حکومت میخواهد که امنیت را در کشور به خصوص برای فعالیت و تلاش بانوان تأمین نماید.

درپایان؛ بانو سادات بعنوان یک خانم از بانوان کشور خواست که استعدادهای شان را در نظر گرفتنه و همیشه متکی به خودشان باشند.