آژانس-افغان-خبر

سرویس : گفتگو | کد خبر : 11639 | تاریخ : 1397/11/28-10:33:27 |پرینت

دست آوردهای 18 ساله نباید قربانی صلح شود

دست-آوردهای-ساله-نباید-قربانی-صلح-شود
فوزیه کوفی عضو هیئت گفتگو کننده با طالبان در نشست مسکو می گوید: مردم افغانستان خواهان صلح با گروه طالبان هستند اما دست آورد های 18 ساله نباید قربانی صلح گردد.

فوزیه کوفی در گفتگوی ویژه با خبرگزاری افغان نیوز گفت: در هر صورت گفتگوی صلح بین امریکا و طالبان صورت میگرد و باید مردم در این روند مهم که در رابطه به افغانستان است حضور داشته باشند. او گفت: دولت افغانستان با همه مشکلات که دارد نمایندگی از ملت افغانستان میکند و باید در محور گفتگوهای صلح باشد و اگر نه صلح بدون حضور دولت نتیجه نخواهد داد.

کوفی در رابطه به نقش زنان در گفتگوی صلح گفت: زنان افغان بیشتر از نیم جمعیت کشور را شکل میدهند و بنابر این نباید هیچ گفتگوی بدون حضور زنان افغان صورت گیرد.

وی علاوه کرد: زنان افغان اجازه نمی دهند که کسی دیگر سرنوشت آنها را تعیین کنند و زنان افغان مخالف طرز فکر و گفتار طالبان مبنی بر این که "زنان نمیتوانند رئیس جمهور و قاضی بشوند"، می باشد.

این عضو مجلس نمایندگان علاوه کرد در نشست مسکو این مسئله مطرح شد که افغانستان دیگر به عقب برنمی گردد و دست آوردهای بعد از طالبان در هر صورت باید حفظ گردد. او تاکید کرد: باید گروه طالبان هر ان چیز را که در نشست های بین المللی و مخصوصاً نشست مسکو گفتند به آن عمل کنند و اگر نه گفتگوی صلح با رویکرد "یک بام دو هوا" هیچ فایده یی ندارد.

خانم کوفی گفت: در 18 سال اخیر بر خلاف ماده 22 قانون اساسی نقش زنان در ادارات دولتی سمبولیک بوده است و اکثر زنان که اکنون در ادارات دولتی حضور دارند بلی گوی حکومت هستند و به شکل واقعی نمایندگی از زنان افغانستان کرده نمی‌توانند.

این نماینده مردم تاکید کرد: باید حرف های را که رهبران گروه طالبان در نشست های بین المللی بیان میکنند در لایه های پایین طالبان که در خط نبرد جنگ حضور دارند نیز عملی کنند و بر خلاف ان عمل نکنند

خانم کوفی نشست مسکو را یک اقدام عالی برای صلح افغانستان دانست و گفت: نمایندگان احزاب که در نشست مسکو اشتراک کرده بودند بیشترین مشکل را با طالبان داشتند و سال‌ها با این گروه جنگ کرده بودند که دو طرف دور یک میز جمع شدند و گفتگوی مسالمت آمیز کردند.

به گفته خانم کوفی‌: هیئت طالبان در نشست مسکو بیان داشتند که آنها خواهان اصلاحات در قانون اساسی و ادارات دولتی اند و این را رد کردند که اردو و پولیس  افغانستان لغو گردد.

او افزود: در گفتگوی های بعدی باید یک تضمین کننده بین المللی قوی وجود داشته باشد که طرف طالبان و گفتگو کنندگان دولت افغانستان را واردار به عملی سازی مواد توافق نامه کنند، در غیر آن احتمال این وجود دارد که یک طرف به توافق نامه عمل نکنند.

کوفی گفت: در نشست مسکو طرح حکومت موقت نیز مطرح شد و این فرق نمیکند که چه نوع حکومت در افغانستان وجود داشته باشد اما مهم است که باید حقوق اتباع افغانستان در آن حکومت در نظر گرفته شود و تمام دست آوردهای 18 ساله اخیر حفظ گردد.

در اخیر کوفی بیان داشت: حکومت کنونی با سوء استفاده از دموکراسی مخالفان خود را حذف میکند و طالبان نیز در دوران حکومت خود مخالفان خود را حذف میکردند.