آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 11797 | تاریخ : 1397/12/15-13:03:32 |پرینت

نامزدان ناکام:

اجازه نمی دهیم افراد متقلب وارد پارلمان جدید شوند

اجازه-نمی-دهیم-افراد-متقلب-وارد-پارلمان-جدید-شوند
شماری از نامزدان ناکام و معترض پارلمانی می گویند: تقلب به حدی صورت گرفته که نمیتوان نتیجه انتخابات را حتی یک درصد قبول کرد و ما اجازه نخواهیم داد تا نمایندگان با آرای تقلبی به خانه ملت راه پیدا کنند.

به گزارش افغان نیوز: عرفان الله عرفان، منشی مجلس نمایندگان و یکی از نامزدان معترض امروز چهار شنبه(15، حوت) طی یک کنفرانس خبری گفت؛ ما عدالت می خواهیم، زیرا نباید نمایندگان با زور پول و آرای تقلبی به خانه ملت راه پیدا کنند.

وی افزود؛ نظام عدلی و قضایی افغانستان باید کمیشنران جنایت کار و متقلب را محکمه کند تا عبرت باشد برای افرادی که در نهادهای انتخاباتی با رای مردم بازی می کنند.

آقای عرفان گفت: مردم افغانستان پارلمانی میخواهند که نمایندگان واقعی ملت در آن حضور داشته باشند و مردم خانه جاسوسان آمریکا و دیگر کشورهای خارجی را نمی خواهند.

 در همین حال، روح الله سخی زاده، حقوق دان و نامزد انتخابات پارلمانی گفت: به اساس صلاحیت کمیسیون شکایات انتخاباتی، تصمیم ابطال ارای کابل تایید است و باید انتخابات پارلمانی از سر گرفته شود. زیرا صدها نفر جان شان را از دست دادند تا انتخابات پارلمانی به صورت شفاف و عادلانه دایر گردد اما چند نفر با سرنوشت مردم بازی کردند و اشخاصی را با آرای تقلبی به عنوان نماینده گان معرفی کردند.

به باور آقای سخی زاده؛ تقلبی  که در انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ صورت گرفت، باعث شد تا فاصله بین دولت و ملت بیشتر شود. اکنون وضعیت به گونه ای است که مردم به نظام انتخابات باورمند نیستند. بنابراین امیدواریم کمیشنران جدید عدالت انتخاباتی را عملی سازند و نمایندگان واقعی را به خانه ملت معرفی کنند.

لالی حمیدزی نامزد انتخابات پارلمانی در این مورد گفت: نمایندگان واقعی مردم اجازه نمی دهند تا پارلمان با نمایندگان تقلبی افتتاح گردد و تا زمانی که عدالت انتخاباتی پیاده نگردد نمایندگان کنونی به کار شان ادامه خواهند داد.

وی تاکید داشت که نتیجه انتخابات پارلمانی باطل است و کمیسیون های انتخاباتی هر چه زودتر زمینه انتخابات پارلمانی را دوباره فراهم نمایند.

احمد سعیدی یکی دیگر از نامزدان معترض تصریح نمود: از نظر حقوقی کمیشنران تا زمانی که جرم شان ثابت نگردد، هیچ کسی حق ندارد تا نتیجه انتخابات پارلمانی را اعلام کند.

آقای سعیدی گفت: شماری از کسانی که امروز به عنوان کمیشنران جدید در نهادهای انتخاباتی معرفی شده اند از جمله نامزدان ناکام بودند که تا دیروز خواهان لغو نتیجه انتخابات پارلمانی بودند.