آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 16162 | تاریخ : 1399/03/13-15:18:58 |پرینت

استادان دانشگاه‌ها سکوت شان را شکستاندند

استادان-دانشگاه‌ها-سکوت-شان-را-شکستاندند
اتحادیه سراسری استادان دانشگاه‌های کشور از توافق‌نامه سیاسی میان عبدالله و غنی استقبال نمود اما تاکید داشت که در برابر معامله‌های سیاسی بر سرنوشت وزارت‌های تحصیلات عالی، معارف و اداره ملی تعلیمات تخنیکی – مسلکی نمی‌توانند سکوت کنند.

به گزارش افغان نیوز: اتحادیه سراسری استادان دانشگاه‌های افغانستان، امروز سه‌شنبه(13، جوزا) با نشر اعلامیه گفته است که آنان از توافق میان محمداشرف غنی رییس جمهور و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی استقبال می‌کنند و از آن خشنود اند، اما در برابر معامله‌های سیاسی بر سرنوشت وزارت‌های تحصیلات عالی، معارف و اداره ملی تعلیمات تخنیکی – مسلکی نمی‌توانند سکوت کنند.

در این اعلامیه از این نهادها به عنوان مهد «تولید علم و دانش، تربیه انسان، نوآوری، ترقی و پیش‌رفت کشور» یاد شده است.

اتحادیه استادان دانشگاه‌های کشور از دیگر هم‌قطارانش خواسته است که برای توسعه معارف و تحصیلات عالی بکوشند.

استادان دانشگاه‌های کشور گفته‌اند که در طول عمر حکومت وحدت ملی به رهبری غنی و عبدالله، شاهد تبدیلی پنج وزیر در وزارت تحصیلات عالی و نیز تغییرات در وزارت معارف بوده‌اند.

آنان گفته‌اند که وزیران تحصیلات عالی و معارف هر کدام از خود «نظرات و طرح‌هایی» داشتند و هیچ‌کدام به جایی نرسیده است و برعکس «ضربه شدید» بر پیکر نظام آکادمیک و وزارت‌های تحصیلات عالی و معارف وارد شده است.

در پایان این اعلامیه تأکید شده است که وزارت‌های مرتبط به نظام آموزشی و تحصیلی کشور باید غیرساسی شوند و در رأس آن‌ها کسانی قرار گیرند که از جمع استادان باشند تا به این ترتیب، نهادهای آموزشی و تحصیلی جواب‌گوی نیاز مردم شوند.

بر اساس توافق‌نامه‌ای که میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله امضا شده است، وزیران و کارمندان عالی‌رتبه دولتی از سوی هر دو به صورت مساویانه معرفی می‌شوند.