آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 16489 | تاریخ : 1399/04/14-11:03:13 |پرینت

چانه‌زنی روی سرمایه‌گذاری امریکا پس از تأمین صلح

چانه‌زنی-روی-سرمایه‌گذاری-امریکا-پس-از-تأمین-صلح
نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که رهبران طالبان و مقام‌های امریکایی در بارهٔ سرمایه‌گذاری ایالات متحده پس از تامین صلح در افغانستان گفت‌وگو کرده اند.

به گزارش افغان نیوز: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در رشته تویت‌های تازه‌اش گفته که وی در دوحه با مقامات قطر و هیئت جنبش تندرو طالبان مذاکره کرده و در مورد حل و فصل مسائل افغانستان صحبت کرده است.

وی افزوده که در این نشست، آدام بولر، رییس اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه بین‌المللی امریکا نیز حضور داشته است.

آقای خلیلزاد نوشته است: " ما در مورد صلح تاکید کردیم که گام فوری، حل سریع موضوعات باقی‌مانده پیرامون آغاز مذاکرات بین الافغانی است. تاخیر در آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، زمینه را برای مخربین و اخلاگران روند صلح این کشور مساعد می‌سازد."

خلیل‌زاد همچنین گفته که در کنفرانسِ ویدیویی با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحه ملی این کشور در بارۀ حل و فصلِ فوری مسائل باقی مانده در موردِ مذاکرات بین افغانان سخن گفته است.

زلمی خلیلزاد همچنان گفته است که با رهبران افغان در مورد موثریت اقتصادی صلح و مشکلاتی که جنگ عامل آن در افغانستان است، بحث و گفتگو کرده اند.

به گفته آقای خلیلزاد؛ "مزایایی اقتصادی صلح بیشتر از مزایای جنگ در این کشور است. بنابراین، تأخیر در حل و فصل مسائل فرا روی گفت‌وگوها، به "اخلالگران" فرصت می‌دهد.

او پیش از این به اوزبیکستان و پاکستان سفر کرد و با مقام‌های این کشورها نیز درباره صلح افغانستان گفت‌وگو کرده است.

خلیل‌زاد در جریان هفته جاری با محمداشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی نیز از طریق ویدیو کنفرانس گفت‌وگو کرده و گفت که قرار است مذاکرات بین‌الافغانی در جریان ماه جاری در قطر برگزار شود.