آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 17531 | تاریخ : 1399/07/30-08:25:36 |پرینت

دانش از برخورد سیاسی با مساله‌ی هویتی انتقاد کرد

دانش-از-برخورد-سیاسی-با-مساله‌ی-هویتی-انتقاد-کرد
معاون دوم ریاست‌جمهوری، از اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات خواست که با مساله‌ی هویتی شهروندان افغانستان، بی‌طرف بوده و برخورد غیرسیاسی داشته باشد.

به گزارش افغان نیوز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری که روز سه‌شنبه (۲۹ میزان)، در نشستی به مناسبت روز جهانی احصاییه صحبت می‌کرد، گفت که ناکامی اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات در سرشماری دقیق نفوس، باعث بی‌اعتمادی ملی شده است.

آقای دانش گفت: «افغانستان از معدود کشورها یا تنها کشوری است که در قرن بیست‌ویک نتوانسته- به هر دلیلی- نفوس خود را سرشماری کند و هنوز به ‌طور دقیق از شمار جمعیت خود بی‌اطلاع است و هم‌واره در این مورد از تخمین یا حتا آمارهای موسسات غیر دولتی یا خارجی کمک گرفته است.»

به گفته‌ی او، نبود سرشماری دقیق، سبب ناکارآمدی حکومت، بی‌اعتمادی ملی و مشاجره‌های سیاسی شده است.

معاون دوم ریاست‌جمهوری، هم‌چنان گفت که اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات، نباید زیر فشار سیاسی قرار بگیرد و باید بی‌طرفی خود را حفظ کند.

سرور دانش گفت: «دولت نباید از آمار واقعی هراس داشته باشد؛ بلکه آمار واقعی باعث دقت بیش‌تر می شود و مسوولین را به پاسخ‌گویی و تحرک بیش‌تر وادار می‌کند. اگر داده‌های احصاییه‌ی ملی شفاف و دقیق نباشد، باعث دامن‌زدن به اتهامات، شایعات و مشاجرات می‌شود.»

از سویی هم‌، جاوید رسولی، رییس عمومی اداره‌ی ملی احصاییه و معلومات، وعده سپرده است که روند احصاییه به صورت مسلکی و بی‌طرفانه به پیش برده خواهد شد و به زودی یک سیستم معلوماتی در مورد شهروندان کشور ایجاد و تمام مشخصات هویتی افراد، به تفکیک و روشن در این سیستم درج خواهد شد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری، در بخش دیگری از صحبت‌هایش آغاز روند توزیع شناس‌نامه‌ی برقی را یک گام مهم دانست و از شهروندان کشور خواست که به زودترین فرصت برای گرفتن شناس‌نامه‌ی الکترونیکی اقدام کنند.