آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 20324 | تاریخ : 1400/05/17-11:58:53 |پرینت

تقابل ارزش‌های حقوق بشری با افراط‌گرایی دینی

تقابل-ارزش‌های-حقوق-بشری-با-افراط‌گرایی-دینی
ارزش‌های حقوق بشری در کشور به دلیل قرائت‌های افراطی از دین، جنگ و عدم تعهد دولت به مسائل حقوق بشری با چالش‌های جدی مواجه شده و همه روزه نقض می‌شوند.

به گزارش افغان نیوز؛ سید حسین انوش، مسوول اجرایی شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان، امروز( یک‌شنبه، ۱۷ اسد) در مراسم تجلیل از هجدهمین سالروز ایجاد«شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر» گفت که طرفین جنگ باید جلو نقض ارزش‌های حقوق بشری شهروندان کشور را بگیرند. 

آقای انوش افزود که با تشدید خشونت‌ها و بدتر شدن اوضاع سیاسی کشور، چالش‌های عمده‌ای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی سد راه ترویج ارزش‌های حقوق بشری  قرار گرفته است. 

او تاکید کرد که افزایش جنگ و مبهم بودن اوضاع سیاسی کشور، آینده ارزش‌ها و مسائل حقوق بشری را در افغانستان تیره و تار کرده است. 

شینکی کروخیل، عضو مجلس نمایندگان گفت که هنوز دولت مردان به ارزش‌های حقوق بشری باور آن چنانی ندارند و مسائل حقوق بشری برای آنان یک مسئله فرعی و جانبی است نه محوری. 

خانم کروخیل گفت؛ ابتدایی ترین حق شهروندان که همانا حق حیات است، بی‌رحمانه نقض می‌شود و عاملان آن مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار نمی‌گیرند. 

این عضو مجلس تصریح کرد که به دلیل عدم تعهد دولت و نبود زمینه‌های فرهنگی، ارزش‌های حقوق بشری در کشور نهادینه نشده و پیوسته از سوی زور مندان، گروه طالبان و سایر افراد نقض می‌شود. 

در پایان شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر افغانستان از میان ۲۰۴ فعال مدنی و حقوق بشری به ۵ تن آنان که کارکرد بهتر در زمینه دفاع از ارزش‌های حقوق بشری داشتند، تندیس اهدا کرد.