آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 21017 | تاریخ : 1400/07/10-09:21:51 |پرینت

حمایت استادان دانشگاه‌های معتبر جهان از مردم افغانستان

حمایت-استادان-دانشگاه‌های-معتبر-جهان-از-مردم-افغانستان
شماری از استادان دانشگاه‌های معتبر امریکا، اروپا، استرالیا، هند و برخی کشورهای دیگر از جامعه جهانی خواسته اند که طالبان را به خاطر نقض حقوق مدنی و بشری مردم افغانستان مسوول بدانند.

به گزارش افغان نیوز؛ آنان با نشر بیانیه‌یی خواستار دسترسی مردم افغانستان به کمک‌های بشری شده و گفته اند؛ هراداره‌ای که مردم افغانستان را از حقوق اساسی، آزادی بیان، آزادی اجتماعات و آزادی حرکت محروم و ترس و وحشت ایحاد کند، چنین اداره‌ای را نکوهش می‌کنند.

این استادان از امریکاف اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه و سازمان های بین المللی به شمول سازمان ملل متحد و سازمان کشورهای اسلامی خواسته اند که طالبان را تا زمان ایجاد حکومت همه شمول و پذیرفتن ارزشهای دموکراتیک و کثرتگرایی، به رسمیت نشاسند.

آنان برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان شرایطی را پیشنهاد کرده اند که شامل حفظ حقوق بشری افغانها مطابق قوانین بشری جهانی، حفظ حقوق مدنی و سیاسی زنان مطابق مواد مندرج در قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۴ ، عقب نیشینی نیروهای طالبان از دره پنجشیر و حل منازعه بین طرفين از طريق گفتگو، می‌شود.

آنان همچنان پیشنهاد کرده که طالبان باید اعمال خشونت برضد کسانی‌که بانهاد های بین المللی کار کرده‌اند را متوقف و به برگذاری انتخابات تحت نظارت ناظرين بین المللی در ۶ تا ۱۲ ماه آینده تن دهند و به جامعه مدنی افغانستان و تحفظ حق آزادی بیان و آزادی علمی احتران بگذارند.

این در حالی است که طالبان به تاریخ 24 اسد بر کابل تسلط یافت و پس از آن هزاران نفر به امید فرار از افغانستان به میدان هوایی کابل هجوم بردند. مقاومت نظامی در پنجشیر و تظاهرات صلح آمیز در قسمتهای مختلف کشور در برابر طالبان آغازشد.