آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 21670 | تاریخ : 1400/08/27-13:31:39 |پرینت

نهاد رسانه‌ی افغانستان اعلام موجودیت کرد

نهاد-رسانه‌ی-افغانستان-اعلام-موجودیت-کرد
فعالین و خبرنگاران کشور نهادی را به منظور حفظ آزادی بیان و مصونیت جانی و تامین حقوق خبرنگاران ایجاد کرده می‌گویند که مسوولان حکومت جدید باید به قدرت رسانه‌ها ایمان آورده و اقرار کنند.

به گزارش افغان نیوز؛  نهادی رسانه‌ی تحت نام «نهاد رسانه‌ی افغانستان» امروز پنجشنبه(27، عقرب) در کابل اعلام موجودیت کرد.

ابوذرصارم، رئیس این نهاد گفت: « هرچند برخی نهاد‌ها در 20 سال اخیر فعالیت موثر داشته‌اند اما با تناسب امکانات دست داشته‌شان، هیچ فعالیت آنها قابل قبول خبرنگاران نبوده بلکه تلاش آنها تجارت و امتیاز‌گیری سیاسی بودند.»

وی با بیان اینکه ما برای تقابل و رقابت منفی نیآمده‎ایم، تاکید کرد: حمایت از آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ها از اهداف اساسی این نهاد می‌باشد.

در همین حال، سید طاها فضل رئیس کمیته نشرات این نهاد گفت: «نهاد رسانه‌ی افغانستان با در نظر داشت اوضاع سیاسی و درک نگرانی‌های جامعه رسانه‌ی، باور به آزادی بیان و کار برای مصونیت و حفظ حرمت خبرنگاران با همکاری جمعی از خبرنگاران پا به عرصه وجود گذاشته است.»

وی بیان داشت: نهاد رسانه‌ی افغانستان، باورمند به نقش انکار ناپذیر رسانه‌ها در پیش برد امور اجتماعی و سیاسی است، رسانه ها تاثیر عمیق بر سمت و سو دادن گفتمان‌های جاری در جامعه دارد. پس با این پیش فرض، می‌توان ادعا کرد که جامعه و مسائل اجتماعی-سیاسی جامعه بدون رسانه و خبرنگار ناقص و نا تکمیل است.

آقای فضل تاکید کرد، اکنون زمان آن فرارسیده تا همه اقشار جامعه، نهادها و صاحبان قدرت و حاکمیت به قدرت بی‌حد و مرز رسانه‌ها ایمان بیاوریم و اقرار کنیم که جامعه‌ی بدون رسانه‌های جمعی، جامعه معیوب و ناقص است. 

وی با بیان اینکه گروه‌های مختلف اجتماعی ما باید بدانند که خبرنگار راوی درد مردم است، گفت: خبرنگار هیچ پیوند و غرضی با اهل قدرت ندارند پس احترام به خبرنگار در واقع احترام به تاریخ یک ملت است.

رئیس کمیته نشرات نهاد رسانه‌ی افغانستان گفت: یکی ازمسوولیت‌های اساسی ما، تسهیل و تقویت روابط بین حکومت و خبرنگاران است تا دسترسی خبرنگاران را به اطلاعات ساده سازند و فرهنگ پاسخگویی درنهاد‌های حکومتی نهادینه شود. 

او افزود: ما با در نظر داشت اوضاع بد اقتصادی صاحبان رسانه و خبرنگاران، نهاد رسانه‌ی افغانستان از حکومت فعلی می‌خواهیم که مالیات جواز فعالیت رسانه‌ها، به خصوص مالیات جواز خبرگزاری‌ها را معاف اعلام کند.

عبدالخلیل رحیمی، رئیس نشرات وزارت اطلاعات فرهنگ طالبان گفت: ما متعهد به حمایت از خبرنگاران و رسانه‌های آزاد هستیم و ایجاب هم نمی‌کند که رسانه‌ها با نظام همسو حرکت کنند بلکه برعکس باید رسانه‌ها جهت اصلاح امور حکومت را نقد کند.

او افزود: ما با برنامه‌های مشخص وارد عمل می‌شویم اما به رسانه‌ها اطمینان می‌دهیم که از هیچ نوع اهرم فشار بالای خبرنگاران و رسانه‌ها استفاده نخواهیم  کرد مگر اینکه کارهای آنها در مغارت با ارزش‌های اسلامی باشد.

او تاکید کرد که حفاظت از جان و مال خبرنگاران و صاحبان رسانه‌های آزاد در اولویت کاری امارت اسلامی افغانستان قرار دارد و رسانه‌ها هم باید مسلکی شده و در نشرات خویش اصل بی طرفی را در نظر داشته باشند.

در همین حال، حجت الله مجددی رئیس انجمن خبرنگاران افغانستان گفت: ما با مقامات امارت اسلامی در قسمت مصونیت جانی، مالی خبرنگاران و حق دسترسی به اطلاعات صحبت کرده و تلاش‌های داشتیم که نتیجه بخش بوده است.

وی بیان داشت: ما در قسمت مصونیت مالی خبرنگاران با سازمان ملل متحد نیز صحبت کردیم و در حال تهیه یک دیتابس هستیم تا خبرنگاران بیکار شده را به آنها معرفی کرده و آنها مستقیمآ معاش خبرنگاران را پرداخت کند.

آقای مجددی برحق دسترسی به اطلاعات نیز تاکید کرده گفت: در قانون حق دسترسی به اطلاعات چیزی خلاف شریعت نیست و باید امارت اسلامی تصمیم خویش در باره آنرا اعلام کند.

حفیظ الله بار کزی، رئیس شورای خبرنگاران افغانستان گفت: در 20 سال گذشته پولی زیادی بنام خبرنگار حیف و میل شده است اما امروز جامعه رسانه‌ی با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او افزود: ما تلاش داریم که جامعه جهانی را قناعت بدهیم تا بالای جامعه رسانه‌ی افغانستان سرمایه گذاری کند.