آژانس-افغان-خبر

سرویس : ورزشی | کد خبر : 24845 | تاریخ : 1401/05/20-09:27:03 |پرینت

مرد یخی برای پایین آوردن پیکر علی‌اکبر سخی داوطلب شد

مرد-یخی-برای-پایین-آوردن-پیکر-علی‌اکبر-سخی-داوطلب-شد
نزدیک به یک ماه است که جسد علی‌اکبر سخی، کوه‌نورد کشور هنوز در مسیر صعود قله‌ی کی‌۲ بای مانده است. رقیب فاروقی گفته که آماده است جسد او را پایین بیاورد.

به گزارش افغان نیوز؛ علی اکبر سخی هنگام صعود به قله‌ی کی‌۲ در پاکستان به تاریخ ۳۰ سرطان دچار سکته‌ی قلبی شد و جان باخت. جسد او هنوز از قله‌ی کی‌۲ پایین نشده است و به نظر کوه‌نوردان این امر نامتعارف نیست چرا که پایین آوردن جسد علی‌اکبر نیازمند یک تیم حرفه‌ای و مجهز است.

رقیب فاروقی، معروف به مرد یخی افغانستان اخیرا به عنوان آمر ورزشی قول اردوی 207 الفاروق تعیین شده بود و شهرت او بیشتر بخاطر انجام تمرینات سخت ورزشی در دمای منفی ۲۲ درجه سانتی‌گراد است که عکس‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده بود.

او گفته که اگر امکانات فراهم شود آماده است تا جسد علی اکبر سخی را از قله‌ی کی۲ پاکستان پایین بیاورد.

علی‌اکبر سخی، قهرمان کوه‌نوردی و رهبر تیم کوه کوهنوردان «هایک و وینچر» هنگام صعود به دومین قله‌ی مرتفع جهان (کی ۲) روز پنج‌شنبه، سی‌ام جان خود را از دست داد.

دلیل مرگ او هنوز مشخص نشده است اما یکی از نزدیکان و از همرزمان سابق علی‌اکبر گفته که ممکن است کم‌بود اکسیجن، باعث این اتفاق شده باشد، چون به گفته‌ی او، هرچه از سطح بحر بالاتر می‌رویم‌، میزان اکسیجن کم و کمتر می‌شود.

آقای سخی از باشندگان اصلی ولسوالی دوشی ولایت بغلان است و کارنامه‌ی درخشانی در زمینه کوه‌نوردی دارد. او و تیم نه نفری هایک و وینچر توانسته بود که پس از هفده روز کوه‌نوردی، به تاریخ ۶ اگست ۲۰۲۰ قله‌ی نوشاخ در شمال شرق افغانستان، یعنی بلندترین قله‌ی افغانستان را فتح کند.