آژانس-افغان-خبر

سرویس : پژوهش های علمی و دانشگاهی | کد خبر : 25283 | تاریخ : 1401/06/20-10:15:47 |پرینت

آلودگی هوا عاملِ ابتلا به سرطان شناخته شد

آلودگی-هوا-عاملِ-ابتلا-به-سرطان-شناخته-شد
گاردین درباره یافته‌های یک تحقیق گزارش داده است که ذرات ریز موجود در دود موترها، جهش‌های خفته در سلول‌های ریه را«بیدار» و آن‌ها را به حالت سرطانی تبدیل می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ پروفسور چارلز سوانتون، از موسسه فرانسیس کریک که این یافته‌ها را در اجلاس انجمن انکولوژی پزشکی اروپا ارایه کرده، روز شنبه(19 سنبله) گفته است: «خطر ابتلا به سرطان ریه در اثر آلود‌گی هوا کمتر از سیگار کشیدن است؛ اما ما بر آنچه که همه تنفس می‌کنیم، کنترلی نداریم».

یافته‌های این تحقیق هشداری در مورد تأثیر مخرب آلود‌گی هوا بر سلامت انسان است. این تحقیقات به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا برخی از افراد بدون اعتیاد به سگرت، به سرطان ریه مبتلا می‌شوند.

براساس گزارش، افراد بیشتری در سطح جهان، به‌جای قرار گرفتن در معرض خطر مواد کیمیایی سمی موجود در دود سیگار، در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند.

در همین حال، یافته‌های تحقیقات اخیر اهمیت پرداختن به‌ پاکیزه‌گی آب‌و‌هوا را به بهبود سلامت انسان پیوند داده است.

آلود‌گی هوا یکی از ده مورد ابتلا به سرطان را در بریتانیا شکل می‌دهد و تخمین‌زده می‌شود که سالانه ۶ هزار تن که هرگز سگرت نکشیده‌اند، به دلیل سرطان ریه می‌میرند.

نزدیک به ۳۰۰ هزار مرگ ناشی از سرطان ریه در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹، به دلیل قرار گرفتن در معرض ذرات ریز موسوم به ۲.۵پی‌ام موجود در آلوده‌گی هوا، گزارش شده است.

با این‌ حال، اساس بیولوژیکی‌ای که توضیح دهد چگونه آلود‌گی هوا باعث سرطان می‌شود، هنوز نامشخص باقی‌مانده است در حالی که برخلاف کشیدن سگرت یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید که مستقیماً باعث جهش‌های دی‌ان‌اِ مرتبط با سرطان ریه و پوست می‌شود، آلود‌گی هوا با ایجاد چنین تغییرات ژنتیکی باعث سرطان نمی‌شود.