آژانس-افغان-خبر

سرویس : گفتگو | کد خبر : 25999 | تاریخ : 1401/09/08-15:33:19 |پرینت

بدهی‌های صرفیه برق؛

بیش از 45 میلیون افغانی جمع‌آوری شده است

بیش-از-میلیون-افغانی-جمع‌آوری-شده-است
سخنگوی شرکت برق رسانی افغانستان (برشنا) می‌گوید: از بدهکاران پول صرفیه برق که بیشترشان سیاستمداران و زورمندان هستند، بیش از ۴۵ میلیون افغانی جمع آوری شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ حکمت الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا در گفتگو با آژانس افغان نیوز گفت که کمیته با صلاحیت برای جمع‌آوری بدهی‌های صرفیه برق از سیاستمداران، زورمندان نظام پیشین، شرکت‌ها، مراکز صنعتی و تجارتی در دو ماه گذشته ۱ هزارو ۴۰ بدهکار صرفیه برق، در کابل و ولایت‌های کشور تشخیص داده شده است.

میوندی تاکید کرد که از این میان ۵۴۵ بدهکار صرفیه برق سیاستمداران و زورمندان نظام پیشین اند که  تاکنون ۲۰۱ بدهکار حاضر به پرداخت بدهی‌های شان شده‌اند. او گفت که از نزد آنان ۴۵ میلیون و ۵۹۵ هزار افغانی جمع‌آوری شده است.

او یادآور شد: اشخاصی که بطور کامل بدهی‌های شان را پرداخت کرده نمی‌تواند شرکت برشنا برای آنان سهولت‌های را فراهم نموده که می‌تواند قسط بدهی‌های شان را پرداخت نمایند.

میوندی تاکید کرد در صورت که سیاستمداران نظام پیشین، شرکت‌ها، مراکز صنعتی و تجارتی بدهی صرفیه برق شان را پرداخت نکنند، جایدادهای آنان ضبط و به فروش خواهد رسید.

سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که با رفع عوارض تخنیکی لین دوم برق صادراتی ازبیکستان، جریان برق ۱۸ ولایت کشور به شمول کابل دوباره به حالت عادی برگشته است.

او گفت که ازبیکستان میزان صادرات برق خود را به افغانستان در چند روز گذشته از ۴۳۰ به ۲۰۰ مگاوات در هر ساعت کاهش داده بود که پس از رفع مشکلات فنی، این چالش حل و هم اکنون برق  ۱۸ ولایت به شمول کابل به حالت عادی برگشته است.

او در مورد دست‌آوردهای یک‌و نیم سال گذشته شرکت برشنا گفت که این شرکت توانسته قرارداد‌های برق وارداتی از کشورهای بیرونی را تمدید و از تاسیسات شرکت برشنا مراقبت و لین‌های آسیب‌دیده را در پروژه‌های مختلف از جمله لین کجکی هلمند تبدیل نماید.

او درمورد مشکلات پارک‌های صنعتی گفت: «برای شرکت‌های تولیدی در پارک‌های صنعتی معمولاً 12 ساعت برق توزیع می‌شود اما؛ در صورت که اضافه باشد  ۱۸ الی ۲۰ ساعت برق نیز برای آنها توزیع می‌شود».

سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که پس تسلط امارت اسلامی تمام پروژه‌های که تمویل کنندگان شان شرکت‌های بین‌المللی بودند، کارآنها متوقف است.

حکمت الله میوندی گفت که این پروژه‌ها شامل کاسا یک هزار و پروژه ۵۰۰ کیلووات ترکمستان است و امارت اسلامی تلاش دارد تا با تمویل کنندگان این پروژه‌ها گفتگو و در سال آینده کار آن را آغاز کند.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری