آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 26162 | تاریخ : 1401/10/13-08:31:58 |پرینت

تمدید برق ازبیکستان؛

منصور: کمبود برق کابل و ولایت‌های کشور رفع شده است

منصور-کمبود-برق-کابل-و-ولایت‌های-کشور-رفع-شده-است
مسوولان وزارت انرژی و آب می‌گویند که با تمدید برق وارداتی ازبیکستان، کمبود برق کابل و چندین ولایت دیگر رفع شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب روز گذشته ( دوشنبه، ۱۲ جدی) پس از بازگشت از ازبیکستان به خبرنگاران گفت که هدف از این سفر، تمدید برق وارداتی ازبیکستان به افغاستان بود.
منصور افزود که  قرارداد برق وارداتی ازبیکستان تمدید و برق کابل و چندین ولایت دیگر به طور عادی وصل شده است.
او گفت که بدهی‌های کشور ازبیکستان پرداخت و ۴۴۰ میگاوات برق وارد کشور خواهد شد که در نتیجه پرچاوی برق کابل و چندین ولایت‌ دیگر برطرف می‌شود.
او درباره محدودیت سفرهای مقام‌های امارت اسلامی گفت که سرپرست‌‌های تمام وزارت خانه‌ها با محدودیت سفر روبه‌رو نیستند و می‌توانند به هدف مسائل بشری به کشورهای بیرونی سفر نمایند.
حکمت‌الله میوندی، سخنگوی شرکت برشنا می‌گوید که امارت اسلامی در تلاش است تا با دیگر کشورهای که افغانستان از آنها برق خریداری کرده، قرارداد‌های برق را تمدید و مشکل‌ برق کابل و ولایت‌های کشور را حل نماید.
سخنگوی شرکت برشنا گفت که نمایندگان اتاق سرمایه‌گذاری کشور چین علاقه‌مند هستند که در افغانستان در بخش برق سرمایه‌گذاری نماید.
میوندی افزود که آنان در بخش تولید برق از زغال‌سنگ ابراز علاقمندی کرده‌اند و گفته‌اند که می‌خواهند ۵۰۰ میگاوات برق در افغانستان تولید نمایند.
او از تمام سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌خواهد که در سکتور انرژی در افغانستان سرمایه‌گذاری نمایند.
این درحالی است که هشتاد درصد برق افغانستان از ایران و کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبیکستان، ترکمنستان و تاجیکستان وارد و بیست درصد دیگر از بند‌های آبی، برق حرارتی و سولری تامین می‌شود.
اخیرا با کاهش برق ازبیکستان کابل و ۱۱ ولایت دیگر به شدت دچار کمبود برق شده بودند.
آژانس افغان نیوز –مهدی انصاری