آژانس-افغان-خبر

سرویس : صحت و سلامت | کد خبر : 26392 | تاریخ : 1401/12/02-20:27:56 |پرینت

وزارت داخله:

۸۲ هزار معتاد جمع‌آوری و ۲۸ هزار تن دیگر درمان شده‌اند

۸۲-هزار-معتاد-جمع‌آوری-و-۲۸-هزار-تن-دیگر-درمان-شده‌اند
مسوولان وزارت‌های صحت عامه و امور داخله می‌گویند که در یک‌و نیم سال گذشته، ۸۲ هزار معتاد در سراسر کشور جمع‌آوری و بیش‌از ۲۸ هزار دیگر درمان شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت امور داخله امروز (سه‌شنبه، ۲ حوت) در یک نشست خبری گفت که در یک‌ونیم سال گذشته ۴ هزارو ۲۱۰ عملیات از سوی نیروهای امنیتی بالای مخفیگاه‌های تولیدات مواد مخدر صورت گرفته است. 

تکور افزود که در نتیجه این عملیات ۵ هزارو ۵۱ نفر بازداشت، ۱۸۱ کارخانه تولید مواد مخدر تخریب، ۵۴۳ تن موادمخدر ضبط و ۱ هزارو ۷۸۵ هکتار زمین از وجود کوکنار پاک‌کاری شده است. 

او تاکید کرد که ۸۲ هزار معتاد از سراسر کشور جمع‌آوری شده است که تنها از ولایت کابل نزدیک به ۲۶ هزارو ۸۵۰ معتاد می‌باشد. 

سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که در جریان یک ماه گذشته ۱۶ هزارو ۵۰۰ معتاد از سراسر کشور جمع‌آوری شده که از این میان ۶ هزار معتاد تنها از ولایت کابل جمع‌آوری شده است.

داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه در این نشست خبری گفت که در حال حاضر ۳.۶ میلیون معتاد در سراسر کشور وجود دارد که ۲.۹ درصد آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد. 

زمان افزود که هم اکنون ۲ هزارو ۵۰۰ پرسونل صحی در ۶۰ شفاخانه و مراکز صحی در تمام ولایت‌های کشور مصروف تداوی معتادین می‌باشد. 

او تاکید کرد که تاکنون ۲۸ هزارو ۵۶۴ معتاد تداوی و نزدیک به ۲۲ هزارو ۴۵۸ معتاد تحت درمان قرار دارند. 

سخنگوی وزارت صحت عامه می‌گوید که ایجاد شفاخانه‌های ۵۰، ۱۰۰ و هزار بستر برای تداوی معتادین در ولایت‌های غزنی، زابل و قندهار از جمله کارکردهای وزارت صحت عامه در یک‌و نیم سال گذشته می‌باشد. 

مسوولان وزارت‌های امور داخله و صحت عامه از ایجاد و فعال سازی کمپلکس ۵ هزار بستر تداوی معتادین در کابل خبر داده و می‌گویند که احیای مجدد و اعمار شفاخانه‌های بیست بستر در ولایت‌های جوزجان، بامیان، ارزگان، نورستان، غزنی، کندز، فاریاب و بغلان برای تداوی معتادین فعال می‌شود. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری