آژانس-افغان-خبر

سرویس : گفتگو | کد خبر : 26412 | تاریخ : 1401/12/06-16:02:39 |پرینت

اتحادیه دارو فروشان:

محدودیت واردات دارو، زمینه افزایش قیمت ها را فراهم کرده است

محدودیت-واردات-دارو،-زمینه-افزایش-قیمت-ها-را-فراهم-کرده-است
مسوولان اتحادیه دارو فروشان در کابل از روند واردات دارو در کشور شکایت کرده می‌گویند که امارت اسلامی بر روند واردات دارو محدودیت‌های پیچیده‌‌ای را وضع کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ اسدالله کاکر، رییس اتحادیه دارو فروشان کشور در گفتگو با آژانس افغان نیوز، بلند بودن تکس مالیاتی را یکی از مشکلات جدی برای تاجران خوانده و گفت که این روند بیشتر به مردم آسیب می‌زند.

کاکر افزود که افغانستان در مجموع به ۱۰ هزار قلم دارو نیازمند است که تنها ۵ درصد آن در داخل کشور تولید و ۹۵ درصد دیگر آن از خارج وارد کشور می‌شود. 

او از وضع مالیات سنگین از سوی امارت اسلامی انتقاد کرده و می‌گوید که شرکت‌های تولیدی دارو نمی‌توانند داروهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید نماید. 

رییس اتحادیه دارو فروشان افزود: این اتحادیه مجبور است که برای رفع نیازمندی‌های شهروندان، داروها را از کشورهای بیرونی وارد کند اما؛ مالیات و گمرکات سنگین از سوی امارت اسلامی، بهای دارو را در کشور افزایش داده است. 

کاکر می‌پذیرد که تغییرات مثبت نسبت به حکومت گذشته در واردات دارو به وجود آمده اما؛ از امارت اسلامی می‌خواهد که بیشتر تلاش کرده و میزان مالیات و گمرکات را کاهش دهد تا بهای دارو کاهش یابد. 

او مورد کاهش واردات دارو در کشور می‌گوید که داروها از طریق دهلیز هوای وارد کشور نمی‌شود و تنها از راه زمینی واردات صورت می‌گیرد که با مشکلات زیادی از جمله توقف در گمرکات ربرو هست. 

کاکر از امارت اسلامی خواستار حمایت تاجران و سرمایه‌گذران شده و می‌گوید که باید امارت اسلامی در بخش‌های مختلف با تاجران دارو کمک و همکاری نماید تا کارخانه‌های تولید دارو در کشور ایجاد و در این بخش  خودکفا شود.

در همین حال، محمد قاسم، رییس انجمن دواخانه‌ها و تشکیلات اتحادیه خدمات دارویی کشور می‌گوید که واردات و تولیدات دارو در اولویت کاری این انجمن است.

قاسم افزود که کشور متکی به داروهای بیرونی است چون؛ تولیدات داخلی کشور نمی‌تواند نیازمندی‌های جامعه را برآورده نماید. 

او تاکید کرد که میزان تولیدات داخلی‌ دارو ۵ درصد است که مواد خام آن نیز از خارج وارد می‌شود. 

این در حالی است که پس روی کار آمدن امارت اسلامی، در یک و نیم سال گذشته بهای برخی از داروها در بازارهای کشور افزایش یافته و شماری از دارو فروشان از این وضعیت ابزار نگرانی کرده‌اند. 

 

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری