آژانس-افغان-خبر

سرویس : گفتگو | کد خبر : 26470 | تاریخ : 1401/12/19-08:14:40 |پرینت

مرکز تجاری ایران و افغانستان گام موثر بر روابط تجاری دو کشور

مرکز-تجاری-ایران-و-افغانستان-گام-موثر-بر-روابط-تجاری-دو-کشور
مسوولان مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان می‌گویند که با افتتاح این مرکز تجاری در کابل، یک گام موثر در عرصه تجارت میان دو کشور خواهد بود.

مسوولان مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان می‌گویند که با افتتاح این مرکز تجاری در کابل، یک گام موثر در عرصه تجارت میان دو کشور خواهد بود.

به گزارش افغان نیوز‌‌؛ سما عبداللهی، رییس مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان در گفتگو با آژانس افغان نیوز می‌گوید که افتتاح این مرکز تجاری دایمی در کابل، زمینه آشنایی بیشتر مردم و تاجران افغانستان با محصولات و کالاهای ایرانی را فراهم می‌کند.
خانم عبداللهی افزود که این مرکز تجاری یک گام موثر در عرصه تجارت، میان ایران و افغانستان خواهد بود.
رییس مرکز تجاری ایران و افغانستان می‌گوید که این مرکز تجاری به هدف نمایش و فروش کالاهای تولیدی ایران ایجاد شده است که کار نمایشگاه آن در ماه ثور سال آینده بر اساس نیازهای دو کشور به فعالیت آغاز خواهد کرد.
خانم عبداللهی افزود که پس از افتتاح مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان در کابل، تهران به منظور روابط مستحکم اقتصادی میان دو کشور، در آینده نزدیک نمایندگی‌های این مرکز تجاری را در ولایت‌های هرات، بلخ، ننگرهار و بامیان ایجاد خواهد کرد.
او گفت که ایران با ایجاد این مزکز قصد دارد زمینه کار برای جوانان افغانستان فراهم نماید و این اشتغال‌زایی بیشتر در بخش‌های طلا و جواهرات، سنگ‌های گران بها، کشاورزی و موارد دیگر می‌شود.
رییس مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان تاکید کرد که بزرگترین طرح طلا و جواهرات را به افغانستان منتقل کرده تا برای مردم  این کشور زمینه‌ای بهتر اشتغال‌زایی فراهم شود.
او تصریح کرد که به منظور حمایت از زنان بی‌سرپرست در افغانستان، مواد اولیه برای تولید کالاهای تجاری به آنان توزیع می‌شود، تا زنان در خانه و کارگاه‌های کوچک صنعتی‌شان تولیدات داشته باشند.
خانم عبداللهی در مورد آموزش و تحصیل زنان افغانستان می‌گوید که با توجه به شرایط کنونی در افغانستان، جمهوری اسلامی آمده است تا با دختران و زنان افغانستان در بخش‌های آموزش و تحصیل کمک و همکاری نماید.
او افزود که جمهوری اسلامی با مقام‌های امارت اسلامی در بخش‌های آموزش و تحصیل گفتگوهای زیادی داشته و آنان موافقت کرده‌اند که تا زمان بازگشایی مکتب‌ها و دانشگاه‌ها به روی دختران، آموزش آنلاین را از راه دور برای زنان افغانستان فراهم نماید، تا از تحصیل عقب نمانند.
رییس مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان تاکید کرد که کارهای ابتدایی این طرح انجام و تفاهم بین دو طرف صورت گرفته و قرار است به زودی این طرح اجرایی شود.


خانم عبداللهی بیان داشته که جمهوری اسلامی، سالانه ۲۰۰ هزار دانشجو را می‌پذیرد و بر عکس بر اساس نیازهای افغان‌ها اساتید را برای آموزش نیز وارد افغانستان  می‌‌کند.
این در حالی است که امارت اسلامی از زمان تسلط دوباره در افغانستان، آموزش، تحصیل و کار را به روی دختران و زنان مسدود نموده است.
مرکز تجاری دایمی ایران و افغانستان در سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی و روز یکشنبه، ۱۴ حوت سال جاری توسط مقام‌های دو کشور افتتاح و به بهربرداری سپرده شده است.
نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در مراسم افتتاحیه این مرکز تجاری، از تلاش‌های مسوولان جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرده و خواستار نمایش محصولات صنعتی، فناوری و ماشین‌آلات در این مرکز شد.

آژانس افغان نیوز- مهدی انصاری