آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 26516 | تاریخ : 1402/01/03-13:54:57 |پرینت

ازبیکستان برای تکمیل کار کانال قوش‌تپه اعلام آمادگی کرد

ازبیکستان-برای-تکمیل-کار-کانال-قوش‌تپه-اعلام-آمادگی-کرد
هیات ازبیکستانی در دیدار با عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌الوزرای ا.ا گفته است که ازبیکستان آماده است برای تامین حق‌آبه‌ خود از دریای آمو، در تکمیل کانال قوش‌تپه همکاری کند.

به گزارش افغان نیوز؛ دفتر معاونت اقتصادی رییس‌الوزرای امارت اسلامی روز گذشته (چهارشنبه، ۲ حمل) با نشر خبرنامه‌ای گفته است که هیات ازبیکستانی با عبدالغنی برادر، روی مسائل سیاسی، اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی، خط آهن و پروژه‌های برق گفتگو کرده است.

طبق خبرنامه، برادر گفته است که حکومت سرپرست در مدت یک‌ونیم سال گذشته با ازبیکستان مناسبات خوبی سیاسی و اقتصادی داشته و برای توسعه‌ هرچه بیشتر تلاش می‌کند.

عبدالعزیز کاملوف، رییس هیات ازبیکستان گفته است که کشورش در فورم‌ها و نشست‌های جهانی از افغانستان حمایت کرده و آماده‌ همکاری در پروژه‌های زیربنایی با امارت اسلامی است.

در خبرنامه‌ آمده است: «هیات ازبیک علاوه نمود که ازبیکستان آماده است با مراعات‌نمودن نورم‌های جهانی و با استفاده از تکنالوژی پیشرفته جهت بدست‌آوردن حق‌آبه از دریای آمو، با درنظرداشت تمام امتیازات و حقوق افغانستان، با امارت اسلامی در حصه‌ تکمیل کار کانال قوش‌تپه همکاری خواهد کرد».

بر اساس خبرنامه، عبدالغنی برادر به طرف ازبیکستان اطمینان داده که کانال قوش‌تپه روابط دوجانبه میان افغانستان و ازبیکستان را تقویت و دو کشور همسایه را نزدیک‌تر خواهد کرد.

او گفته ا.ا آماده است تا این پروژه را از طریق تفاهم مشترک انجام دهد.

کانال قوش‌تپه با ۲۸۵ کیلومتر طول و عرض ۱۵۲ متر، از ولسوالی کلدار ولایت بلخ آغاز و با گذشتن از ولایت‌های بلخ و جوزجان به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب ادامه پیدا می‌کند.

این در حالی است که هیات‌ ازبیکستانی به‌ ریاست عبدالعزیز کاملوف، نماینده ویژه‌ رییس‌جمهور ازبیکستان در امور سیاست خارجی به کابل آمده و با مقامات امارت اسلامی از جمله عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌الوزرا ا.ا دیدار کرده است.