آژانس-افغان-خبر

سرویس : صحت و سلامت | کد خبر : 26896 | تاریخ : 1402/03/10-16:17:21 |پرینت

مقام‌های وزارت صحت:

امراض ساری و دخانیات ۴۵ درصد مرگ‌ومیر را در کشور تشکیل می‌دهد

امراض-ساری-و-دخانیات-۴۵-درصد-مرگ‌ومیر-را-در-کشور-تشکیل-می‌دهد
مقام‌های وزارت صحت عامه در مراسم گرامی داشت از روز جهانی منع تنباکو می‌گویند که ۴۵.۵ درصد مرگ‌ومیر در کشور ناشی از امراض ساری و استفاده از دخانیات است.

به گزارش افغان نیوز؛ وزارت صحت عامه امروز ( چهارشنبه، ۱۰ جوزا) از روز جهانی منع تنباکو با شعار "بیایید غذا بکاریم نه تنباکو" تجلیل نمود. 

محمد حسن غیاثی، معین پالیسی و پلان وزارت صحت عامه در این مراسم گفت که استفاده از تنباکو و دخانیات سالانه جان ۸ میلیون انسان را در سراسر جهان می‌گیرد و دود تنباکو یکی از دلایل آلودگی هوا می‌باشد. 

غیاثی افزود که از میان ۸ میلیون انسان نزدیک به ۲ میلیون آن از دود تنباکو و دخانیات متضرر و جان‌‌شان را از دست می‌دهد. 

او بیان داشت: تحقیقات تازه‌ای وزارت صحت عامه با همکاری سازمان‌های بین‌المللی و داخلی نشان می‌دهد که ۴۵.۵ درصد مرگ‌ومیر در کشور، ناشی از بیماری‌های ساری و استفاده از تنباکو و دخانیات می‌باشد. 

غیاتی می‌گوید یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که جوانان نسبت به کهن سالان بیشتر به امراض ساری دچار می‌شود زیرا؛ استفاده از دخانیات و تنباکو بیشتر در میان جوانان رایج است. 

به گفته معین پالسی و پلان وزارت صحت، این تحقیق نشان می‌دهد که ۲۷ درصد مردم افغانستان از تنباکو استفاده می‌کنند که از این میان ۲.۶ درصد را زنان تشکیل می‌دهد. 

داکتر حیدر خان حیدر، رییس عمومی وقایه و کنترول وزارت صحت عامه گفت که استفاده از دخانیات و تنباکو در مجموع بیماری‌هایی در سیستم تنفسی و هضمی به بار می‌آورد که سبب انواع سرطان‌ها می‌شود. 

مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند که این وزارت برای کاهش استفاده از تنباکو و دخانیات در کشور متعهد می‌باشد و از تمام شهروندان کشور خواست که در امر مبارزه با دخانیات و تنباکو با این وزارت همکار باشند. 

این در حالی است که قانون منع تنباکو  در ۲۸ جدی ۱۳۹۲ در حکوت‌های پیشین با رای اکثریت اعضای پارلمان تصویب و اجرایی شد.

طبق مفاد این قانون استفاده از تنباکو و دخانیات در اماکن عمومی، رستورانت‌ها، جاهای سر پوشیده، ادارات دولتی و مکان‌های تحصیلی و آموزشی منع شده بود. 

سازمان جهانی صحت از روز جهانی بدون دخانیات با شعار "ما به غذا نیاز داریم، نه تنباکو" تجلیل نموده و گفته که سالانه نزدیک به ۳.۵ میلیون هکتار زمین در سراسر جهان به تنباکو اختصاص داده می‌شود که کشت آن ناامنی غذایی را افزایش می‌دهد. 

 

آژانس افعان نیوز- مهدی انصاری