آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 27083 | تاریخ : 1402/04/10-10:42:17 |پرینت

وزیران خارجه شش کشور خواستار مشارکت معنادار زنان در افغانستان شدند

وزیران-خارجه-شش-کشور-خواستار-مشارکت-معنادار-زنان-در-افغانستان-شدند
وزیران خارجه شش کشور پس از یک نشست دو روزه در مغولستان، خواستار مشارکت معنادار دختران و زنان افغان در جامعه شده‌اند.

به گزارش افغان نیوز؛ وزیران خارجه زن روز گذشته (جمعه، ۹ سرطان) طی یک اعلامیه مشترک‌ خواهان برداشتن فوری محدودیت‌های وضع‌شده بر زنان توسط امارت اسلامی شده‌اند.

وزیران خارجه کشورهای آلمان، اندونزیا، آفریقای جنوبی، فرانسه، لختن‌اشتاین و مغولستان در اعلامیه مشترک که از سوی وزارت خارجه مغولستان منتشر شد، از امارت اسلامی خواسته‌اند تا برای دختران و زنان افغان زمینه مشارکت معنادار را در جامعه مهیا کنند.

نشست وزیران خارجه این کشورها روزهای ۸ و ۹ سرطان، در شهر اولانباتور مغلوستان برگزار شد.

در اعلامیه مشترک وزیران خارجه شش کشور آمده است: «ما خواستار مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن زنان و دختران در افغانستان هستیم، از طالبان می‌خواهیم تا به سرعت از سیاست‌ها و اقداماتی را که بهره‌مندی زنان و دختران از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی‌شان را محدود می‌کند، دست بردارند».

این وزیران خارجه خواستار دسترسی دختران به آموزش، تحصیل و کار در افغانستان شده‌اند.

آنان از نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان خواستند تا از نفوذشان در مطابقت با منشور سازمان ملل برای دسترسی زنان به آموزش و کار در افغانستان استفاده‌ کنند.

پس از تحولات سیاسی در کشور دروازه مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود شد و با گذشت دو سال تا کنون بازگشایی نشده است.

سال گذشته کار زنان در نهادهای بین‌المللی و غیر دولتی نیز منع شد. 

به‌رغم واکنش‌های بین‌المللی مقام‌های امارت اسلامی موضوع آموزش و کار زنان را از جمله مسائل داخلی دانسته و از کشورها بیرونی خواسته‌اند که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.