آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 27211 | تاریخ : 1402/04/27-09:10:16 |پرینت

رد گزارش یوناما در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان از سوی ا.ا

رد-گزارش-یوناما-در-مورد-وضعیت-حقوق-بشری-افغانستان-از-سوی-ا-ا
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گزارش‌سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان را «دور از حقیقت» خوانده و رد کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ سخنگوی امارت اسلام عصر روز گذشته (دوشنبه، ۲۶ سرطان) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این گزارش براساس «مایوسی، گلایه‌ها و شکایت» تنظیم شده است و حقیقت ندارد.

مجاهد گفته است: «این‌گونه راپورها یا به اساس نقل قول آن‌ عده از افرادی تهیه می‌شود که از افغانستان فرار کرده‌ و اکنون عوض جبهه‌ نظامی، جبهه‌ پروپاگند را علیه کشور خود کرده‌اند یا این‌که بعضی از افراد در بدنه‌ یوناما از نام این نهاد سوءاستفاده می‌کنند و به اساس معلومات نادرست مصروف پروپاگند علیه افغانستان هستند».

دفتر هیات معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) روز گذشته با نشر گزارشی در مورد وضعیت حقوق بشر در ماه‌های می و جون سال جاری میلادی در کشور گفته که قتل‌های فراقانونی کارمندان و نظامیان حکومت پیشین، محدودیت بر حقوق زنان، بازداشت خودسرانه‌ خبرنگاران، مجازات بدنی و اعدام در ملاء‌عام از سوی امارت اسلامی همچنان ادامه دارد. 

در این گزارش یوناما آمده است که در این دو ماه ۳۴ نفر در حملات انفجاری و انفجار مهمات به‌جا‌مانده از جنگ کشته و ۷۵ نفر دیگر زخمی شده‌اند که اکثریت مطلق آنان غیرنظامی هستند.

مجاهد در واکنش به این گزارش گفته است که «امنیت کلی» در افغانستان تامین است و «هیچ‌گونه قتل‌ یا گرفتاری‌های خود‌سرانه وجود ندارد».

سخنگوی امارت اسلامی تصریح کرده است: «در این‌گونه حالت مثبت، راپور‌های منفی را پخش‌کردن به معنای کینه‌توزی می‌باشد که باید متوقف شود».