آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 29073 | تاریخ : 1403/01/19-15:21:14 |پرینت

سنگ تهداب پروژه رهایشی نیله‌باغ گذاشته شد

سنگ-تهداب-پروژه-رهایشی-نیله‌باغ-گذاشته-شد
مقام‌های امارت اسلامی در جریان افتتاح آغاز کار عملی پروژه مسکونی نیله‌باغ می‌گویند که امارت اسلامی در اجرای پروژه‌های ساختمانی در کنار سایر پروژه‌های زیربنایی در کشور گام‌های مؤثری برداشته و برای آغاز پروژه‌های بزرگ دیگر نیز در این زمینه برنامه دارند.

به گزارش افغان نیوز؛ ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا امروز ( یک‌شنبه، 19 حمل) در افتتاح مراسم آغاز کار عملی پروژه مسکونی نیله‌باغ در کابل گفت که این پروژه یک گام بزرگ و اساسی در راستای پیشرفت و توسعه کشور است.

آقای برادر افزود که امارت اسلامی در کنار سایر زیربناها در تطبیق پروژه‌های ساختمانی گام‌های جدی برداشته که بخش دوم فاز اول کابل جدید و تعدادی پروژه‌های دیگر را می‌توان به عنوان نمونه یاد نمود.

او وضعیت کنونی کشور را برای سرمایه گذاری مناسب توصیف نموده افزود که ا.ا حمایت‌گر سکتور‌های صنعت، زراعت، برق و تجارت در پروژه های ساختمانی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی نیز زمینه سرمایه گذاری را مساعد ساخته است.  

معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا از کار عملی پروژه رهایشی نیله باغ از سوی کشور چین آغاز شده، قدردانی نمود و از آنان خواست تا در مسایل مهمی اتصال منطقوی به عنوان یک کشور همسایه خوب با افغانستان به طور مشترک کار کنند. او از حکومت و سرمایه‌ گذاران کشور چین خواست تا از فرصت‌های پیش‌ آمده برای سرمایه ‌گذاری در بخش‌های مختلف در افغانستان استفاده نمایند تا روابط اقتصادی و تجارتی بین کابل و بیجینگ گسترش یابد.

آقای برادر همچنان از وزارت شهرسازی و مسکن و شهرداری کابل خواست تا به مشکلات ساختمانی در کابل نقطه پایان داده و اجازه دهند که کار ساختمانی آغاز تا از یک سو زمینه کار به هموطنان فراهم شود و از سوی دیگر صنعت زیربنا توسعه یابند.

عبدالسلام حنفی، معاون ریاست‌الوزرا در این برنامه گفت که افغانستان هیچگاهی مشکلی برای همسایگان و دیگر کشورها نخواهد بود و و از چنین پروژه‌هادر افغانستان حمایت همه‌جانبه می‌نماید.

آقای حنفی افزود که امیدوار است افغانستان و چین با وصل‌شدن افغانستان به طرح یک کمربند و یک جاده و همچنان تکمیل شدن کریدور واخان، به‌گونه مستقیم با هم وصل شوند. او تاکید کرد که امارت اسلامی از پالیسی چین واحد حمایت می‌کند.

روح‌الله احمدی، معین امور ساختمانی مسکن و انکشاف زون‌های وزارت شهرسازی و مسکن در جریان مراسم آغاز کار عملی پروژه مسکونی نیله‌باغ گفت که این پروژه شامل ساخت یک هزار و ۴۰۰ ساختمان مسکونی می‌شود که با هزینه ۷۱ میلیون دالر از کمک‌های بلاعوض چین ساخته می‌شود.

آقای احمدی افزود که هزینه انجنیری و مدیریتی این پروژه از سوی امارت اسلامی تمویل می‌شود و ساختمان‌های مسکونی نیله‌باغ مخصوص کارمندان دولتی اند که در مدت بیش از سه‌سال تکمیل خواهد شد.

این در حالی است که قرارداد مرحله نخست این پروژه میان دولت پیشین و شرکت چینی (ام سی سی ۱۹) در سنبله ۱۳۹۹ امضا شده بود اما؛ کار عملی آن متوقف بود و بر بنیاد نخستین قرارداد این پروژه، مساحت مرحله نخست این پروژه ۲۱ هزار هکتار زمین است.