آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 29989 | تاریخ : 1403/04/02-11:05:00 |پرینت

اوتنبایوا: مشارکت ا.ا در نشست دوحه مهم است

اوتنبایوا-مشارکت-ا-ا-در-نشست-دوحه-مهم-است
رییس یوناما گفته است که مشارکت مقام‌های حکومت کابل در نشست سوم دوحه مهم است اما؛ امارت اسلامی نباید بدون توجه به مسایل حقوق زنان و دختران و قانون اساسی به رسمیت شناخته شود.

به گزارش افغان نیوز؛ رزا اوتنبایوا، رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان ( یوناما) روز گذشته جمعه ( ۱ سرطان) در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفته است که مقام‌های امارت اسلامی در زمینه اقتصادی، به اجرای سیاست خودکفایی از طریق سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاری‌های عمومی ادامه داده و این امر باعث شده است که ثبات اقتصادی در این کشور حفظ شود.

خانم اوتنبایوا افزوده است که مشارکت منطقه‌ی در ارتقای تجارت بیشتر، تماس‌های دیپلماتیک و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، ثبات در افغانستان را بهبود بخشیده است.

او در این نشست تاکید کرده است که بعداز تغییر نظام سیاسی در افغانستان، بیش از ۷ میلیارد دالر از سوی کمک کنندگان بین‌المللی برای کمک‌های بشردوستانه و بیش از ۴ میلیارد برای حمایت از نیازهای اساسی انسانی به مردم افغانستان ارایه شده است.

به گفته رزا اوتونبایوا، افغانستان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی است و این کشور کمترین آمادگی برای مقابله با رویدادهای اقلیمی دارد.

رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در این نشست گفته است که با وجود سطح بالای نارضایتی کشور‌ها از حکومت سرپرست افغانستان اما؛ ا.ا توانسته است که ثبات را در این کشور حفظ نماید.

او تاکید کرده است که این موضوع نباید واقعیت وضعیت بحرانی افغانستان را بپوشاند و برای حل مشکل میان جامعه جهانی و افغانستان، همه طرف به مواردی که در ارزیابی‌های مستقل درباره این کشور ذکر شده است، متعهد شوند.

به گفته‌ای خانم اوتنبایوا یوناما در هفته‌های گذشته درباره‌ی نشست دوحه با صدها شهروند افغانستان به‌ویژه زنان در سراسر کشور صحبت کرده است.

این مقام سازمان ملل افزوده است که محدودیت‌ها بر زنان و دختران تاثیرات مستقیم بر زندگی نیمی از جمعیت افغانستان دارد و تاثیر غیرمستقیمی بر جمعیت به طور کلی دارد.

رییس یوناما در شورای امنیت اضافه کرده است که محدودیت امارت اسلامی علیه زنان منجر به فرار مغزها و تضعیف آینده افغانستان می‌شود.

به گفته‌ی او، این محدودیت‌ها، مشروعیت حکومت سرپرست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و راهحل‌های دیپلماتیک را که منجر به ادغام مجدد افغانستان در جامعه بین‌المللی می‌شود، مسدود می‌کنند.

خانم اوتنبایوا گفته که نشست دوحه انتظارات قابل توجهی را ایجاد کرده است اما؛ به گفته‌ی او، به‌طور واقع بینانه در یک جلسه نمی‌توان آن‌ها را برآورده کرد.

رییس یوناما حفظ اجماع بین‌المللی در نشست دوحه را حیاتی خوانده و گفته است: «ما باید بر هدف ذکرشده در ارزیابی مستقل در مورد ادغام مجدد افغانستان در جامعه بین‌المللی را همزمان با احترام به تعهدات حقوقی بین‌المللی آن متمرکز بمانیم».

با این حال، واسیلی نبنزیا، نماینده دایمی روسیه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفته است که بدون گفتگو با حکومت کابل صلح پایدار در افغانستان امکان‌پذیر نیست.

نبنزیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان افزوده است که هیچ جایگزینی برای این مساله وجود ندارد.

او همچنان عنوان کرده است که مسکو نگران خطرات امنیتی ناشی از ادامه فعالیت‌های «هراس‌افگنی داعش خراسان» در افغانستان است.

با این حال، رابرت وود معاون نماینده دایمی امریکا در سازمان ملل متحد از جامعه بین‌المللی خواسته است که در کنار مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران، بایستد.

او که در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان سخن می‌گفت، با اشاره به ممنوعیت آموزشی دختران اظهار داشت که ادامه این روند تاثیرات منفی بر نسل‌های آینده افغانستان خواهد گذاشت.

وی افزوده است: «آسیب های ناشی از محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران را نمی‌توان نادیده گرفت».

رابرت وود تاکید کرد که برای ثبات و توسعه افغانستان، ارتباط و هم‌کاری

منطقه‌ای به تنهایی کافی نیست و جامعه بین‌المللی باید تلاش کند.

با این حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که حکومت سرپرست افغانستان در نشست سوم دوحه پیرامون افغانستان شرکت می‌کند.

آقای مجاهد افزوده که امارت اسلامی پس از بررسی آجندای نشست سوم دوحه، تصمیم به شرکت در این نشست را گرفته است.

این در حالی است که سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه، به روزهای ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان سال جاری خورشیدی (۳۰ جون و اول جولای ۲۰۲۴ میلادی) برگزار خواهد شد.