آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 30015 | تاریخ : 1403/04/04-15:29:23 |پرینت

عزیزی خواستار تکمیل پروژه‌های ناتمام در کشور شد

عزیزی-خواستار-تکمیل-پروژه‌های-ناتمام-در-کشور-شد
مسوولان وزارت صنعت و تجارت در نشستی می‌گویند که قانون پارک‌های صنعتی از سوی رهبری امارت اسلامی توشیح شده و در آینده نزدیک پروسه توزیع زمین در پارک‌های صنعتی آغاز می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت امروز ( دوشنبه، ۴ سرطان) در گفتمان "سکتور خصوصی – چالش‌ها و فرصت‌ها" در کابل گفت که رهبری امارت اسلامی در زمینه حمایت از سکتور خصوصی در مدت سه سال گذشته، تلاش‌های موثری نموده است.

آقای عزیزی افزود که به تازگی یک هزار شرکت صنعتی از وزارت صنعت و تجارت جواز فعالیت دریافت کرده‌‌اند و با ایجاد این شرکت‌ها بیکاری در کشور کاهش خواهد یافت.

او در این نشست از جامعه جهانی و سایر نهادهای بین‌المللی خواست که در قسمت پروژه‌های که کارهای‌شان در افغانستان به ۸۰ درصد رسیده بود، و نیاز به نگهداری دارند، همکاری کنند.

به گفته‌ی سرپرست وزارت صنعت و تجارت در صورت تکمیل نشدن پروژه‌های باقی‌مانده در افغانستان از سوی نهادهای تمویل‌کننده، این پروژه‌ها ناقص و میلیون‌ها دالر خسارت وارد می‌کند.

آقای عزیزی تاکید کرد که امارت اسلامی به حمایت و رشد سکتور خصوصی متعهد بوده و از کمک‌های سازمان ملل متحد و جامعه جهانی در تمام عرصه‌ها قدردانی می‌کند.

در همین رابطه، محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که  تاجران و سرمایه‌گذاران افغان با مشکلات فراوانی در قسمت اخذ ویزا روبرو است.

آقای مومند از جامعه جهانی و کشورهای منطقه خواست که در قسمت ویزا با تاجران افغان کمک و همکاری نماید تا صادرات بین دو طرف افزایش یابد.

از سوی هم، اندریکا رتوات، معاون امور بشری و انکشافی نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان ( یوناما) در این برنامه گفت که خودکفایی افغانستان در عرصه‌های مختلف هدف مشترک برای بخش خصوصی و جامعه بین‌المللی است.

آقای اندریکا افزود که سکتور خصوصی افغانستان در مدت سه سال با مشکلات فراوانی روبرو بوده و باید این مشکلات حل گردد.

به گفته‌ای او سکتور خصوصی افغانستان در مدت ۲۰ سال گذشته زمینه‌ی کار را برای جوانان فراهم نموده و سازمان ملل نیز آماده همکاری در این عرصه می‌باشد.

معاون امور بشری و انکشافی یوناما می‌گوید که کمک‌های سازمان ملل متحد برای افغانستان در سال گذشته میلادی ۱.۳ میلیارد دالر افزایش داشته است.

او با بیان این که سازمان ملل ۲ هزار و ۸۴۵ تجارت کوچک را برای صنعت‌کاران مرد و زن در سال گذشته میلادی ایجاد کرده، افزود که در سال ۲۰۲۳ سازمان ملل برای بیش از ۱۷ هزار نفر در افغانستان زمینه کار فراهم نموده است.

این مقام سازمان ملل‌متحد، مشوره دهی برای تاجران، حمایت از برنامه‌های آموزشی برای بخش خصوصی و تأمین منابع مالی برای قرض‌های کوچک را از مهم ترین فعالیت‌های این سازمان، طی سال گذشته دانست‌.

اندریکا از جامعه جهانی خواست تا بخش خصوصی افغانستان را حمایت و زمینه دسترسی تاجران به بازارهای مختلف جهانی فراهم کنند.

این گفتمان در حالی برگزار می‌شود که پس از تسلط دوباره امارت اسلامی در افغانستان شماری از کارخانه‌های تولیدی دوباره فعالیت شان را از سر گرفته است.