آژانس-افغان-خبر

سرویس : اجتماعی | کد خبر : 30018 | تاریخ : 1403/04/05-09:37:54 |پرینت

 مبارزه با مواد مخدر؛

قانع: اقدام مشترک کشورها ضروری است

قانع-اقدام-مشترک-کشورها-ضروری-است
عبدالمتين قانع، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که مبارزه با مواد مخدر، نیازمند اقدام مشترک کشور‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای قانع، طی نوار تصویری به آژانس اطلاعاتی باختر گفته است که مواد مخدر یک تهدید جهانی است و مبارزه با این پدیده نیازمند اقدامات مشترک کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی است.

وی می‌گوید امارت اسلامی افغانستان در امر مبارزه با مواد مخدر، متعهد است و خوش‌بختانه توانسته است که در زمان کم و با امکانات محدود دامنه‌ی مواد مخدر را از افغانستان برچیند.

آقای قانع می‌گوید:«با اطمنان گفته می‌توانیم  که در حال حاضر هیچ تهدیدی ناشی ازمواد مخدراز جانب افغانستان به کشور‌های منطقه و جهان وجود ندارد».

سخنگوی وزارت داخله از کشورهای منطقه و جهان خواست که در زمینه‌ی فراهم‌سازی امکانان و بدیل کشت مواد مخدر با ا.ا اسلامی هم‌کاری نماید.

بیشتر مقام‌های ایرانی گفته بودند که پنج شهروند افغانستان را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرده است

رسانه‌های ایرانی، گزارش داده‌اند که نیروهای مرزی این کشور در مرز تایباد پنج شهروند افغانستان را به اتهام قاچاق چهار کیلو و ۳۰۰ گرام مواد مخدر نوع تریاک و هروئین بازداشت کرده‌اند.

محمد محمودی، فرمانده هنگ مرزی تایباد ایران گفته است که این افراد حین کنترل مسافران ورودی به ایران بازداشت شده‌اند.

آقای محمودی افزوده است که «در بازرسی از آنان ۳۰۶ بسته‌ی آب‌بندی‌شده به وزن چهار کیلو و ۳۰۰ گرام مواد مخدر از نوع تریاک و هروئين پودری بلعی کشف» شده است.

وی تصریح کرده که دو تن دیگر نیز به اتهام قاچاق یک کیلو گرام مواد مخدر نوع تریاک و حشیش که ماهرانه در کفش‌های‌شان جاسازی کرده بودند، بازداشت شده، اما؛ هویت آنان را مشخص نکرده است.

پیش از این، عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست‌الوزار گفته بود که امارت اسلامی افغانستان در محو کردن مواد مخدر قاطع است چون قربانی زیادی از مردم افغانستان گرفته است.

معاون اداری رییس‌الوزرا گفته که تصمیم امارت اسلامی برای جلوگیری از کشت کوکنار در افغانستان جدی است. 
آقای حنفی افزوده که در ۲۰ سال گذشته ۵ میلیون افغان، به شمول یک میلیون زن و کودک به مواد مخدر معتاد شده‌اند.

گفتنی است که سال قبل دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، در گزارشی گفته بود که از زمان حاکمیت ا.ا در افغانستان کشت مواد مخدر، کاهش پیدا کرده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) در گزارش سالانه‌‌ (۲۰۲۳) خود اعلام کرده بود، با حاکمیت امارت اسلامی و ممنوعیت کشت خش‌خاش در افغانستان، کشت مواد مخدر و تولید تریاک در این کشور نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۹۵ کاهش یافته است.

در گزارش این نهاد آمده است، با کاهش سطح کشت مواد مخدر، میزان کشت گندم در افغانستان افزایش یافته و به بدیل کشت خشخاش برای دهاقین در این کشور مبدل شده است.