آژانس-افغان-خبر

سرویس : فرهنگی | کد خبر : 30067 | تاریخ : 1403/04/09-15:12:46 |پرینت

مراسم عروسی 104 زوج در کابل برگزار شد

مراسم-عروسی-زوج-در-کابل-برگزار-شد
مقام‌های حکومت سرپرست در مراسم عروسی دسته‌جمعی ۱۰۴ زوج جوان که در قصر دارلامان کابل براگزار شده بود می‌گویند که امارت اسلامی از چنین عروسی‌ها حمایت همه‌جانبه می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ یک بنیاد خیریه عروسی دسته‌جمعی ۱۰۴ زوج جوان را در کابل برگزار نموده و می‌گوید که هدف از راه اندازی چنین مراسم گروهی، گسترش فرهنگ اسلامی، ازدواج سالم و آسان در جامعه می‌باشد.

نورالحق انور، رییس اداره امور حکومت سرپرست در این برنامه گفت که برگزاری چنین عروسی‌ها در جامعه می‌تواند ازدواج آسان و اسلامی را فراهم کند و چنین مراسم‌ها بر دوام و ثبات خانواده‌های که تازه تشکیل می‌شوند، بسیار موثر می‌باشد.

آقای انور افزود که امارت اسلامی از چنین عروسی‌های گروهی حمایت نموده و در تلاش است تا چنین برنامه‌ها را در جامعه پیاده نماید.

مدار علی کریمی، معین وزارت شهر سازی در این مراسم می‌گوید که برگزاری چنین عروسی‌هایی دسته‌جمعی در جامعه، وحدت و اخوت را بین اقوام مختلف افغانستان به وجود می‌آورد.

آقای کریمی افزود که این گونه مراسم‌ها ازدواج جوانان را آسان و از مصارف گزاف جلوگیری می‌کند و از خانواده‌ها خواست که با توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور، هزینه‌های عروسی را کاهش دهند تا جوانان بتواند زندگی مشترک شان را آغاز نمایند

حبیب الله مدقق، یکی از مسوولان برگزار کنند و مسوول بنیاد خیریه شهدا می‌گوید که هدف از برگزاری چنین عروسی‌های دسته‌جمعی در جامعه، جلوگیری از مصارف گزاف و کمرشکن است که بیشتر جوانان در شرایط بد اقتصادی قرار دارند و نمی‌تواند تشکیل خانواده نمایند.

آقای مدقق تاکید کرد که برای هر زوج جوان وسایل و اثاثیه خانه از قبیل فرش، ظرف، کمپل و دیگر لوازم ضروری نیز اهدا شده تا تازه دامادان و تازه عروسان در آغاز زندگی مشترک‌شان نیاز به خریداری وسایل خانه نداشته باشند.

او افزود که اشتراک هر زوج جوان ۳۴ هزار افغانی هزینه برداشته و هزینه مجموعی این عروسی دسته‌جمعی بیش از ۳ میلیون ۵۰۰ هزار شده که توسط افراد خییر پرداخت شده است.

شاه ولی بیانی، یکی دیگر از مسوولان برگزار کنند می‌گوید که در این عروسی دسته‌جمعی ۱۰۴ زوج، جوانان از اقوام و ولایت‌های مختلف کشور اشتراک دارند.

بصیر مقدم، یکی از زوج‌های اشتراک کننده در این مراسم می‌گوید که فرهنگ ازداوج دسته‌جمعی باید در جامعه نهادینه شود زیرا؛ جوانان در شرایط کنونی توان برگزاری مراسم عروسی با هزینه‌های بلند را ندارند.

عطاالله آرین، یکی دیگر از تازه دامادان در این عروسی دست جمعی از نهادهای فرهنگی و موسسات خیریه خواستار حمایت مالی چنین عروسی‌های دسته جمعی شده و گفت که در چنین شرایط بد اقتصادی بیشتر جوانان توانایی برگزاری مراسم عروسی‌‌شان را ندارد.

گفتنی است که این چهارمین دور عروسی‌های دسته‌جمعی بنیاد خیریه شهدا در کابل می‌باشد.

با توجه به افزایش فقر، بیکاری و هزینه سنگین عروسی‌های تجملی، مراسم عروسی‌ دسته جمعی مورد استقبال گسترده‌ای شهروندان کشور قرار گرفته است.