آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 30132 | تاریخ : 1403/04/16-12:31:03 |پرینت

عزیزی و وزیر معادن ازبیکستان گفتگو کردند

عزیزی-و-وزیر-معادن-ازبیکستان-گفتگو-کردند
وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی افغانستان می‌گوید که نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت با وزیر معادن و جیولوجی ازبیکستان دیدار کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت امروز(شنبه، 16 سرطان) در ایکس نگاشته است آقای عزیزی و هیئت همراه شان با اسلاموف بوبیر فرخادویچ، وزیر معادن و جیولوجی جمهوری ازبیکستان پیرامون موافقت‌نامه‌های تجاری بین دو کشور گفتگو نموده‌اند.

بربنیاد خبرنامه، آقای فرخادویچ به هم‌کاری‌های نزدیک دو کشور در بخش‌های مختلف معادن تاکید و خواهان عقد موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری بین دو کشور گردیده است.

وی هم‌چنان از ایجاد دو کارخانه بزرگ در عرصه پروسس مس در ازبیکستان نیز صحبت نمود، گفت: این کارخانه‌ها نیاز مبرم به مواد خام دارند که اکتشاف و استخراج مس از افغانستان این نیازمندی را مرفوع خواهند ساخت.

در همین رابطه، نورالدین عزیزی، از علاقمندی کار ازبیکستان با افغانستان استقبال نموده، گفته است:« ازبیکستان در معادن نفت و گاز شمال افغانستان سرمایه گذاری نماید، زیرا نسبت نزدیکی مسیر از لحاظ لوژیستیکی و دسترسی آسان به بازارهای منطقه به ازبیکستان بیشتر مفید خواهد بود».

آقای عزیزی هم‌چنان به جانب ازبیکستان پیش‌نهاد نموده است تا در معادن مس ولایات غزنی، هرات و ایجاد فابریکات پروسس کننده مواد معدنی در افغانستان سرمایه گذاری نماید.

سرپرست این وزارت از ازبیکستان خواسته است تا یک هیئت رسمی ازجانب این کشور جهت سروی و کارهای تخنیکی با هماهنگی وزارت معادن و پترولیم ا.ا به افغانستان سفر نماید.

پیشتر وزارت صنعت و تجارت ا.ا گفته بود که نورالدین عزیزی، سرپرست این وزارت در جریان سفرش به ازبیکستان با وزیران ترانسپورت و زراعت این کشور دیدار کرده است.

این وزارت در اعلامیه‌ی گفته، نورالدین عزیزی در دیدار با الهام محکموف، وزیر ترانسپورت ازبیکستان بر تطبیق و تکمیل کار پروژه افغان-ترانس تاکید کرده و خواستار سرمایه‌گذاری این کشور در بخش‌های مختلف ترانسپورت جاده‌ی و هوایی افغانستان شده است.

بر بنیاد اعلامیه، در این دیدار، روی ایجاد شرکت‌های ترانسپورتی برای انتقال مسافران از مزار به ترمز و بر عکس آن و ایجاد دهلیز بین چین، قزاقستان، ازبیکستان و افغانستان نیز گفتگو شده است.

به گفته‌ی وزارت صنعت و تجارت عزیزی، هم‌چنان در دیدار با ابراهیم عبدالرحمن‌اف، وزیر زراعت ازبیکستان روی میکانیزه‌شدن زراعت افغانستان، انتقال تکنالوژی در بخش زراعت به کشور گفتگو کرده است.