آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 30291 | تاریخ : 1403/05/02-15:37:34 |پرینت

مبارزه با مواد مخدر؛

متقی از جامعه جهانی انتقاد کرد

متقی-از-جامعه-جهانی-انتقاد-کرد
مسوولان وزارت خارجه افغانستان در نشست ملی کار  با انتقاد از جامعه جهانی می‌گویند که این سازمان‌ها در همکاری مبارزه علیه مواد مخدر با حکومت سرپرست مسوولیت خود را ادا نکرده اند.

به گزارش افغان نیوز؛ امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه امروز ( سه‌شنبه، ۲ اسد) در نشست ملی کار با انتقاد از جامعه جهانی گفت که جهان در قبال مبارزه علیه مواد مخدر در افغانستان با امارت اسلامی نه تنها مسوولیت خود را ادا نکرده؛ بلکه بر سکتور بانکی و تسهیلات تاجران افغان محدودیت وضع کرده است.
متقی افزود که اکنون معتادین، صحت و دهاقین در افغانستان بدیل معیشت می‌خواهند.
او از جامعه جهانی و کشورهای منطقه خواست که برای جوانان افغان زمینه کار و شغل‌زایی را فراهم نماید.
در همین رابطه، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست الوزرا در این نشست گفت که حکومت سرپرست افغانستان با وجود تحریم‌های مالی و مسدود شدن منابع پولی، به طور دوامدار تلاش کرده است تا به مشکل بیکاری در کشور راه حل پیدا کند.
عبدالکبیر افزود، امارت اسلامی به توافقی با کشورهای همسایه ‏و خلیج نزدیک شده است که براساس آن، این کشورها به صورت قانونی افغان‌های ماهر و نیمه ماهر را می‌پذیرند.
او بیان داشت که با این توافق‌نامه به کارگران غیرقانونی افغان مدارک داده و به مشکلات آنان رسیدگی خواهد شد.
معاون سیاسی ریاست الوزرا در این نشست برای کاهش فقر و بیکاری در کشور از جامعه جهانی خواست که به محدودیت‌های غیرقانونی و ناعادلانه در برابر مردم افغانستان و مقام‌های امارت اسلامی پایان دهند.
این مقام حکومت سرپرست تأکید کرد که امارت اسلامی باید به عنوان یک عضو فعال جامعه جهانی دست مطمین همکاری داده شود تا مشکلات افغانستان حل شود.
از سوی هم، ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این نشست می‌گوید که نصاب تحصیلی کشور بازنگری شده و این وزارت در تلاش است تا بر اساس اقتضای زمان رشته‌ها را در نظر گرفته تا در هر زمینه کادرهای متخصص داشته باشد.
ندیم افزود که در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار نفر در مقطع‌های لیسانس، ماستری و دوکتورا مصروف تحصیل هستند.
هدایت‌الله بدری، سرپرست وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که در حال حاضر حدود ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در معادن کشور مصروف کار هستند.
این نشست در حالی برگزار می‌شود که شهروندان کشور از فقر روزافزون در کشور شکایت کرده و می‌گویند که توان تامین یک وعده غذایی خانواده‌های شان را ندارند.

از سوی هم، رامین بهزاد، رییس سازمان جهانی کار در افغانستان در این برنامه می‌گوید که اشتغال‌زایی می‌تواند روی سطح زندگی مردم تأثیرگذار باشد.
بهزاد افزود که به‌تازگی این سازمان برخی برنامه‌ها را روی دست گرفته است تا بتواند از سرمایه‌گذاری‌های کوچک حمایت نماید.
او در این نشست می‌گوید که این سازمان در سراسر کشور زمینه کار را برای مردان و زنان فراهم خواهد کرد.
این نشست در حالی برگزار می‌شود که شهروندان کشور از فقر روزافزون در کشور شکایت کرده و می‌گویند که حتا توان تامین یک وعده غذایی خانواده‌های شان را ندارند.
محمد فیضی، یکی از باشندگان کابل می‌گوید که ۱۶ سال تحصیل کرده ولی موفق نشده است که شغلی به دست بیاورد. او به دلیل مشکلات اقتصادی هر روز مجبور است بخاطر تامین یک وعده غذایی خانواده‌‌اش به جاده‌های کابل دست فروشی نماید.
او در ادامه افزود: «کار نیست و اگر پیدا شود مزد کارگری خیلی پایین است. مزد کم مصارف روزانه خانواده‌‌اش را پوره نمی‌تواند».
ندامحمد، یکی دیگر از این افراد بیکار می‌گوید به دلیل بیکاری چند روزی نتوانسته سر کار برود و برای همین فرزندانش شب را بدون غذا سپری کرده‌اند.
او می‌گوید با گذشت هر روز بر تعداد افراد بیکار افزوده می‌شود، اما کار برای شان وجود ندارد.
به باور کارشناسان، بیکاری، فقر، مشکلات اقتصادی و برخی دیگر از عوامل اجتماعی و سیاسی، مواردی است که سبب مهاجرت جوانان و نیروی کار از کشور می‌شود.