آژانس-افغان-خبر

سرویس : صحت و سلامت | کد خبر : 30348 | تاریخ : 1403/05/07-14:03:39 |پرینت

وزارت صحت عامه:

چندین مرکز تداوی زردی سیاه در کشور ایجاد می‌شود

چندین-مرکز-تداوی-زردی-سیاه-در-کشور-ایجاد-می‌شود
مسوولان در وزارت صحت عامه‌ی افغانستان می‌گویند که در آینده نزدیک مراکز تداوی هپاتیت «زردی سیاه» در ده ولایت کشور بازگشایی می‌شوند.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالولی حقانی، معین وزارت صحت عامه امروز ( یک‌شنبه، ۷ اسد) در مراسم تجلیل از روز جهانی مبارزه با بیماری هپاتیت یا «زردی سیاه» گفت طبق آمارهای این وزارت در سال گذشته حدود  ۱۵ هزار مورد مثبت این ویروس ثبت شده است.

آقای حقانی افزود که از این تعداد ۱۲ هزار بیماری هپاتیت B نوع و یک هزارو ۳۰۰ بیماری هپاتیت نوع C ثبت شده است.

او افزود که این وزارت در قسمت کاهش و پیشگیری از این بیماری در قالب برنامه ملی زردی و اچ آی وی در پیشگیری، درمان و کنترل زردی تلاش‌های فراوانی نموده است.

معین وزارت صحت عامه، در این برنامه می‌گوید که در بخش تشخیص و تداوی این بیماری با امکانات اندک خدمات ارایه می‌کنند و هم‌اکنون در چهار چوب برنامه وقایوی ایدز و زردی، در ۱۴ ولایت مرکز تشخیص و در ۸ ولایت مراکز تداوی این بیماری‌ها وجود دارد.

حقانی تاکید کرد که این وزارت در تلاش است تا در آینده نزدیک به ده ولایت دیگر نیز خدمات درمانی این بیماری را ارایه نماید.

این مقام وزارت صحت می‌گوید که بحران‌های یک دهه گذشته، بیجاشدن مردم و مهاجرت‌ها، فقر، استعمال مواد مخدر، خون‌دهی بدون معاینات، وسایل آلوده سلمانی‌ها و خالکوبی‌ها عوامل مهمی در افغانستان است که سبب مبتلا مردم به هیپاتیت می‌شود.

حقانی از سازمان‌های مختلف ملل متحد و سایر نهادهای امدادرسان صحی خواست که از برنامه‌های این وزارت به طور جدی حمایت کنند، مصارف مستقیم و غیرمستقیم شان را کاهش دهند و کمک‌های شان را با هماهنگی این وزارت انجام دهند.

معین وزارت صحت عامه تاکید کرد، این وزارت متعهد است که امسال در تمام ولایت‌های کشور خدمات وقایه و کنترول این بیماری را برساند.

در همین رابطه، داکتران می‌گویند که هپاتیت می‌تواند منجر به سرطان جگر، نارسایی جگر یا چندین بیماری دیگر در جگر انسان‌ها شود.

داکتر ادوین سنیزا سالوادور، نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان در یک پیام تصویری که در ایکس این سازمان نشر شد، گفت که این سازمان شعار امسال را برجسته می‌کند؛ "زمان عمل فرا رسیده است."

نماینده سازمان جهانی صحت در افغانستان تاکید کرد: "ما از همه می‌خواهیم که روی آزمایش، درمان و واکسیناسیون تمرکز کنند.

گفتنی است که در سراسر جهان ۳۰۴ میلیون نفر با هیپاتیت مزمن بی و سی زندگی می‌کنند. هر ۳۰ ثانیه یک زندگی به دلیل بیماری مرتبط با هیپاتیت از دست می‌رود."

داکتر سالوادور افزود که طی یک دهه گذشته بیش از ۱۰۰هزار نفر در افغانستان به هیپاتیت مبتلا شده‌اند که شامل ۷۰ هزار مورد هیپاتیت ‌b و ۳۰ هزار مورد هپاتیت c می‌شوند.

او گفت: "ما باید تلاش‌های خود را در زمینه تشخیص و درمان پیشگیری برای نجات جان افراد بیشتر و بهبود نتایج سلامتی تسریع کنیم. ما با هم می‌توانیم محو هیپاتیت را به واقعیت تبدیل کنیم."

با این حال، سازمان جهانی صحت به مناسبت این روز در اکس از مردم افغانستان خواسته است که برای حذف بیماری هپاتیت از جامعه آزمایش انجام بدهند و خود را درمان واکسین کنند.

هپاتیت نوعی از التهاب جگر است که معمولاً در نتیجه یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود.

هیپاتیت عمدتاً توسط یکی از شش ویروس هپاتیتی ( E,D,C,B,A) یا G ایجاد می‌شود. عامل ایجادکنندۀ هیپاتیت هر چه که باشد باعث التهاب کبد خواهد شد و کارکرد آن را مختل خواهد کرد.

فقدان خونرسانی به کبد، سم، اختلالات خودایمنی، مصرف افراطی الکل، آسیب به کبد و مصرف بعضی داروهای خاص نیز می‌تواند باعث هپاتیت شود.

گفتنی است که این بیماری سالانه جان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و هر سال بر تعداد قربانیان آن افزود می‌شود.