آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 30397 | تاریخ : 1403/05/10-13:49:51 |پرینت

میزان تجارت افغانستان با جهان به ۱۰ میلیارد دالر رسید

میزان-تجارت-افغانستان-با-جهان-به-۱۰-میلیارد-دالر-رسید
مسوولان وزارت صنعت و تجارت می‌گویند که در یک سال گذشته میزان تجارت افغانستان با جهان به ۱۰ میلیارد دالر رسیده است.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالسلام جواد آخندزاده، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت امروز (چهارشنبه، ۱۰ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت این سخنان را مطرح کرد.

آقای آخندزاده افزود که میزان صادرات افغانستان ۱.۸ میلیارد دالر و واردات آن بیش از ۸ میلیارد دالر بوده است.

او بیان داشت که در یک سال گذشته صادرات افغانستان به روسیه ۵۴ درصد، ترکیه ۵۳ درصد، ایران ۱۹ درصد، چین ۱۶ درصد و قزاقستان ۲.۵ درصد افزایش یافته است.

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در جریان یک سال گذشته، ۱۰۰ کارخانه تولیدی در کشور به فعالیت آغاز کرده و برای حدود یک هزار شرکت صنعتی جواز صادر و بیش از ۲۳ هزار جواز سرمایه‌گذاری به شمول زنان تجدید شده است.

به گفته‌ی آخندزاده در یک سال گذشته برای ۶۴۶ هزار و ۱۵ نفر به گونه مستقیم و برای حدود ۴ میلیون و ۴۱۸ هزار و ۵۷۰ نفر دیگر به گونه غیرمستقیم زمینه کار فراهم شده است.

در این مراسم، احمدالله زاهد، معین وزارت صنعت و تجارت می‌گوید که در جریان یک سال اخیر، ۱۰ موافقت‌نامه در زمینه تسهیلات تجارتی و ترانزیتی با کشورهای منطقه و فرامنطقه نهایی شده است.

آقای زاهد افزود که روابط تجاری، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری با کشورهای روسیه، چین، پاکستان، ایران، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و سایر کشورهای منطقه توسعه یافته، و برای ۶۵۰ سرمایه‌گذار بین‌المللی در جریان بازدید از افغانستان تسهیلات لازم فراهم شده است.

او بیان داشت که زمینه برای امضای قرارداد به ارزش حدود ۲۰۰ میلیون دالر بین سکتور خصوصی افغانستان و قزاقستان، و به ارزش ۱۳ میلیون دالر بین سکتور خصوصی افغانستان و ترکمنستان، فراهم شده است.

به گفته این وزارت، توسعه‌ی پارک‌های صنعتی، احداث پارک‌های صنعتی جدید، ایجاد زون‌های ویژه‌ی اقتصادی، معیاری‌سازی تولیدات داخلی و تحکیم روابط تجاری با کشورهای جهان از برنامه‌های اساسی این وزارت در سال جاری می‌باشد.