آژانس-افغان-خبر

سرویس : سیاسی | کد خبر : 30497 | تاریخ : 1403/05/18-07:49:14 |پرینت

قانع: پدیده مواد مخدر در افغانستان ریشه‌کن شده است

قانع-پدیده-مواد-مخدر-در-افغانستان-ریشه‌کن-شده-است
وزارت امور داخله افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گزارش‌ اخیر اداره بازرس ویژه ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) را بی‌بنیاد خوانده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت در اعلامیه‌ی خود افزوده است که برای نخستین‌بار پس از چندین دهه، پدیده مواد مخدر در سراسر کشور ریشه‌کن شده است.

در این اعلامیه آمده است، نگرانی برخی کشورها و نهاد‌های خارجی در خصوص رونق‌گرفتن مواد مخدر در افغانستان بی‌جا است و امارت اسلامی هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد که افغانستان مانند سال‌های گذشته، به مرکز تجارت و ترافیک مواد مخدر مبدل شود.

وزارت امور داخله می‌گوید، هیچ استثنایی در امر مبارزه با کشت، ترافیک، تولید، احتکار و ذخیره مواد مخدر در افغانستان وجود ندارد و پولیس برای از بین بردن این پدیده شوم، قاطعانه مبارزه خواهد کرد.

این در حالی است سیگار در گزارش خود گفته است که در پی صدور دستور ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی، در ۳ اپریل ۲۰۲۲، کشت خشخاش در افغانستان به طور چشمگیری کاهش یافت.

وزارت داخله افغانستان در حالی واکنش نشان می‌دهد که نویسندگان این گزارش این پرسش را مطرح کرده است که حکومت کابل چگونه موفق شدند کشت خشخاش را به این سرعت کاهش دهند، در حالی امریکا و متحدانش با هزینه ۹ میلیارد دالر در دو دهه ناکام شده بودند.

به باور سیگار کاهش کشت خشخاش و افزایش بهای مواد مخدر وضعیت مواد مخدر را در افغانستان پیچیده‌تر کرده است. از سوی دیگر، این نهاد می‌گوید، با وجود کاهش کشت خشخاش، اقتصاد افغانستان همچنان به تولید مواد مخدر وابسته است.

سیگار در گزارش خود افزوده است که پیش از صدور دستور رهبر ا.ا به زمین‌داران اجازه داده شده بود که به مقدار زیادی مواد مخدر نگهدارند. افزون بر آن، با منع کشت خشخاش، مناطق مشخصی از این دستور سرپیچی کردند و به کشت آن ادامه داده‌اند.

سیگار به این نتیجه رسیده است که پس از صدور دستور آخندزاده تجارت مواد مخدر با ارزش بالاتری ادامه یافته است.

 در تحقیقات سیگار آمده است که در سال ۲۰۲۳ قیمت هر کیلوگرام تریاک در قندهار ۲۶۳ دالر بوده، در حالی که یک سال پیش تنها ۱۶۰ دالر بوده است. همچنین در ننگرهار قیمت هر کیلو تریاک در ۲۰۲۳ حدود ۳۶۲ دالر بوده در حالی که یک سال پیش از آن ۲۲۰ دالر بوده است.

با این حال، دفتر بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان  (SIGAR) گزارش داده است که واشنگتن از سال ۱۴۰۰ تا کنون حدود ۲۱ میلیارد دالر به افغانستان کمک کرده است.

بر بنیاد این گزارش، این کمک‌ها در زمینه‌ی کمک‌های بشردوستانه (۲.۰۲۹ میلیارد)، توسعه و عمران (۴۵۸ میلیون)، عملیات سازمانی (۳۱۶ میلیون) و امنیت (۱۰۰ میلیون) هزینه شده است.

این دفتر می‌گوید که این کمک‌ها از اکتبر ۲۰۲۱ تا پایان جون ۲۰۲۴ از طریق سازمان همکاری‌های بین‌المللی امریکا و نهادهای وابسته به سازمان ملل به مصرف رسیده است.

سیگار در بخشی از گزارش خود نوشته که «فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان همچنان ادامه یافته است؛ چیزی که با عدم پابندی ا.ا به تعهداتش به پیمان دوحه به این نگرانی امریکا و سازمان ملل دامن زده که افغانستان بار دیگر در حال تبدیل شدن به پناهگاه تروریست‌ها است.»

به گزارش سیگار، حکومت کابل در حالی که به پیشرفت‌هایی در مقابله با داعش خراسان دست یافته، اما؛ در برابر گروه‌های دیگری مانند شبکه القاعده و تحریک طالبان پاکستانی همچنان بردبار است.

به گزارش سیگار، العدل به این ستیزه‌جویان گفته‌ که به افغانستان مهاجرت کنند و آموزش ببیند تا بتوانند به منافع غرب حمله کنند.