آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 30499 | تاریخ : 1403/05/18-08:25:16 |پرینت

بندر چهارم خط‌آهن حیرتان-مزارشریف افتتاح شد

بندر-چهارم-خط‌آهن-حیرتان-مزارشریف-افتتاح-شد
مقام‌های ا.ا در جریان بهره‌برداری بندر چهارم خط‌آهن حیرتان-مزارشریف می‌گویند که این بندر سبب تقویت تجارت میان کشورهای منطقه و جهان خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز؛ عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی رییس‌الوزرا روز گذشته ( چهارشنبه، ۱۷ اسد) در جریان بهره‌برداری بندر چهارم خط‌آهن حیرتان-مزارشریف در نایب‌آباد ولایت بلخ گفت که ساخت این بندر و اتصال خط‌آهن یکی از عامل اصلی توسعه افغانستان است و این نقطه سبب تقویت تجارت میان کشورهای منطقه و جهان خواهد شد.

برادر افزود که از خط آهن حیرتان-مزار شریف، تاجران می‌توانند با هزینه‌‌ و وقت کم، اموال شان را انتقال دهند واین خط ۵۰ کیلو متر نسبت به خط قبلی مسافت را کاهش داده است.

در همین رابطه، محمد عیسی ثانی، سرپرست وزارت فواید عامه‌ گفته است که این اقدام تحول بزرگی را در سکتور تجارت در افغانستان ایجاد خواهد کرد.

ثانی افزوده است که قرار است در آینده ولایت‌های شمال به شمول کابل قندهار و هرات نیز به خط ریل وصل خواهد شد.

از سوی هم، عصمت الله اریرکش‌، نماینده ویژه رییس جمهور ازبیکستان از همکاری مقامات ا.ا.ا قدردانی نموده و تاکید کرد که ساخت ایستگاه خط آهن نایب آباد یک بار دیگر نشان داد که ازبیکستان برای تقویت روابط دو کشور در کنار افغانستان ایستاده است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که درصورت گُسترش این خط آهن تا مرز ایران افغانستان به عنوان پل ارتباطی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه می‌تواند سالانه میلیاردها دالر درآمدهای ترانزیتی داشته باشد.

گفتنی است که مسیر خط آهن حیرتان- مزارشریف از نقطه صفری الی پورت پنجم ۱۰۶ کیلومتر طول داشته که کشور ازبیکستان را از طریق خط آهن با ولایت بلخ وصل می‌کند.