آژانس-افغان-خبر

سرویس : صحت و سلامت | کد خبر : 30590 | تاریخ : 1403/05/27-14:45:41 |پرینت

افغانستان در تولید سیروم به خودکفایی رسیده است

افغانستان-در-تولید-سیروم-به-خودکفایی-رسیده-است
مسوولان وزارت صحت عامه افغانستان می‌گویند که در یک سال گذشته بیش از ۲ هزار قلم دارو از تولیدات داخلی را به بازار عرضه نموده و برای ۱۵ کارخانه تولید دارو جواز فعالیت توزیع نموده است.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد حسن غیاثی، معین پلان و انکشاف وزارت صحت عامه امروز ( شنبه، ۲۷ اسد) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که این وزارت در یک سال گذشته ۲ هزار و ۳۱۶ قلم دوا از تولیدات داخلی به بازار عرضه نموده است.

غیاثی افزود که این وزارت همچنان برای ۱۵ کارخانه تولید دوا، ۱۵۱ شرکت تورید دوا و ۱۷۹ عمده فروشی جواز فعالیت توزیع نموده است.

او بیان داشت که افغانستان در حال حاضر در بخش تولید سیروم به خودکفایی رسیده و در جریان یک سال گذشته به طور وسیع به کشورهای عربی سیروم صادر نموده است.

معین پلان و انکشاف وزارت صحت عامه در این برنامه افزود که امضای تفاهم‌نامه همکاری با ۱۸۰ موسسه عرضه‌کننده خدمات صحی و ثبت ۱۸۴ موسسه فعال در سکتور صحت از فعالیت‌های دیگر این وزارت می‌‌باشد.

به گفته‌ی غیاثی در یک سال پسین این وزارت توانسته است که یک هزار و ۶۱۰ تُن دوا و محصولات صحی و غذایی تاریخ‌ گذشته را  در سراسر کشور حریق نماید.

او تاکید کرد که در جریان سال گذشته میزان تطبیق واکسین از ۶۵ درصد به ۸۰ درصد افزایش یافته و در مجموع ۸۵ میلیون و ۹۹ هزار و ۷۵۰ طفل و مادر واکسین شده است.

از سوی هم، شرافت زمان امرخیل، سخنگوی وزارت صحت‌ عامه در این برنامه گفت که مسوولان این وزارت در یک سال گذشته به کسورهای مالیزیا، تایلند، ایران، پاکستان، قطر و سویس سفر کرده‌اند.

امرخیل افزود که این سفرها به هدف هماهنگی، کنترول بیماری‌های ساری و هم‌کاری سازمان جهانی صحت با افغانستان بوده است.

او بیان داشت که این وزارت در یک سال گذشته توانسته است که بیش از ۲۵۵ هزار نفر را جراحی بزرگ و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر را جراحی کوچک انجام دهد.

در همین رابطه، محمد اسحق صاحب زاده، معاون مالی و اداری وزارت صحت عامه در این برنامه از نهادهای بین‌المللی انتقاد کرده و گفت که نهادهای بین‌المللی وعده تمویل برخی شفاخانه‌ها را می‌دهند اما؛ پس از دو یا سه ماه تمویل کارشان را متوقف می‌کنند.

صاحب‌زاده افزود که تمامی خدمات صحی و درمانی که در ۲۰ سال گذشته ساخته شده بود، ناقص و غیراستاندارد بوده است.

 مسوولان وزارت صحت عامه در این برنامه گفتند که ایجاد مراکز صحی در سطح ولسوالی‌ها، بهبود کیفیت عرضه خدمات صحی در مناطق دور افتاده، تجهیز شفاخانه جمهوریت، مهار کردن بیماری‌های ساری، محو بیماری فلج اطفال و تدویر برنامه‌های ارتقای ظرفیت از اولویت‌های این وزارت در یک سال پسین بوده است.