آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 30602 | تاریخ : 1403/05/28-10:48:56 |پرینت

حجم تجارتی افغانستان و ازبیکستان افزایش یافته است

حجم-تجارتی-افغانستان-و-ازبیکستان-افزایش-یافته-است
مسوولان وزارت صنعت و تجارت افغانستان و ازبیکستان در افتتاح نمایشگاه محصولات ازبیکستان می‌گویند که چنین نمایشگاه‌ها باعث تقویت روابط اقتصادی دو کشور می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ هم‌زمان با سفر مقام‌های ارشد ازبیکستان به کابل، نمایشگاه محصولات و تولیدات ازبیکستان با حضورداشت مقام‌های هر دو کشور روز گذشته، شنبه (۲۷ اسد) در کابل گشایش یافت.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت در افتتاحیه این نمایشگاه گفت که برگزاری چنین نمایشگاه‌ها، باعث تقویت روابط اقتصادی دو کشور می‌شود.

عزیزی افزود که در حال حاضر حجم تجارتی میان افغانستان و ازبیکستان ۶۶ میلیون دالر است که در جریان سال‌های پسین افزایش سه‌برابری را نشان می‌دهد.

او بیان داشت که در حال حاضر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عرصه‌های معدن، صنعت، زراعت، تجارت، انرژی و خدمات در افغانستان وجود دارد و از مقام‌های ازبیکستان خواست که سرمایه‌گذاری بیش‌تر در افغانستان داشته باشند.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت در این برنامه تاکید کرد که امارت اسلامی آماده است تا فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای تاجران ازبیکستان در داخل کشور همکاری نماید.

در همین رابطه، لزیز قدرتوف، وزیر سرمایه‌گذاری صنعت و تجارت ازبیکستان در این برنامه گفت که ازبیکستان آماده‌ای سرمایه‌گذاری در افغانستان است و این کشور در تلاش است تا حجم تجارت را به سه میلیارد دالر برساند.

او در این برنامه گفت که ازبیکستان معافیت تعرفه‌ی گمرکی بالای برخی از محصولات صادراتی از جمله محصولات زراعتی را کاهش داده است.

از سوی هم، محمد یونس موند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری در این برنامه با تاکید بر معیاری‌سازی تجارت گفت که باید به فرصت‌های موجود در افغانستان و ظرفیت‌های در ازبیکستان توجه جدی صورت گیرد.

این در حالی است که معاونت اقتصادی ریاست‌الوزرا می‌گوید، ۳۵ تفاهم‌نامه به ارزش دو میلیارد ۵۰۰ میلیون دالر با حضور ملا عبدالغنی برادر آخوند، معاون اقتصادی رییس‌الوزرا و عبدالله عارف‌اوف، نخست‌وزیر ازبیکستان امضا شده است.