آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 30614 | تاریخ : 1403/05/29-11:07:35 |پرینت

قاچاق‌بران مرز افغانستان و ایران را به سمت تنش می‌برند

قاچاق‌بران-مرز-افغانستان-و-ایران-را-به-سمت-تنش-می‌برند
مشاور اقتصادی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفته است که مافیای قاچاق سوخت به افغانستان مرزهای دو کشور را به سمت تنش می‌برد.

به گزارش افغان نیوز؛ جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان روز یک‌شنبه ( 28) اسد در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیمای ایران گفته است که مافیای سوخت قاچاق افغانستان، مرز‌های این دو کشور را به تنش می‌کشاند و به مقام‌های افغانستان گفته شده است که این موضوع را هر چه سریعتر حل کند.

او در این گفتگو تاکید کرده است که سوخت کم‌کیفیت از عراق، از مسیر ایران به افغانستان قاچاق می‌شود و این سوخت‌های کم‌کیفیت ترانزیتی هر شش ماه یک بار برای ایران و افغانستان به یک معضل تبدیل می‌شوند.

جوانمرد قصاب گفته است که دیگر ترانشیب سوخت‌ها در مرز ایران انجام نشود و فقط محموله‌هایی که به صورت ترانزیت بوده اجازه عبور از خاک ایران به سمت افغانستان داشته باشند.

او افزوده است که تا وقتی مساله افغان‌ها درباره سوخت بی کیفیت حل نشود، همچنان شاهد این چالش خواهیم بود و حتی اگر امروز مساله کامیون‌ها را حل کنیم، باز هم ۶ ماه بعد باچنین مشکلی مواجه خواهیم بود.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان اظهار داشت: حدود ۲ هفته پیش جلسه‌ای بین والی خراسان جنوبی و والی فراه در ماهیرود برگزار و برای آخرین بار اعلام شد که ایران مایل به ترانزیت سوخت‌های بی کیفیت به سمت افغانستان نیست و با این موضوع کاملا مخالف است، چراکه این سوخت‌های بی کیفیت به اسم ایران تمام می‌شود.

این مقام ایرانی گفته است که محموله قبل از خاک ایران باید بررسی شده و بعد از خاک ایران و در مقصد خاک افغانستان، تحویل شوند اما؛ تاهنوز مقام‌های امارت اسلامی درباره این مسله چیزی نگفته است.

این در حالی است که اداره ملی نورم و استندرد افغانستان در مدت دو سال گذشته بیش از صدها تانکر تیل بی‌کیفیت را به ایران بازگردانده و گفته است که کیفیت تیل این تانکرها با استندردهای این اداره مطابقت ندارد.