آژانس-افغان-خبر

سرویس : صحت و سلامت | کد خبر : 30708 | تاریخ : 1403/06/05-07:58:37 |پرینت

کمک ۱۳ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان

کمک-۱۳-میلیون-یورویی-اتحادیه-اروپا-به-افغانستان
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که اتحادیه اروپا ۱۳ میلیون یورو برای درمان سوءتغذیه و آموزش کودکان در افغانستان کمک می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ این اتحادیه روز گذشته (یک‌شنبه، ۴ سنبله) با نشر خبرنامه‌ی گفته است که این کمک از سوی «عملیات حفاظت مدنی و کمک‌های بشردوستانه‌»‌ی این نهاد فراهم می‌شود.

به گفته‌ی این صندوق، بیش از ۷۸ هزار نفر در افغانستان از این کمک بهره‌مند خواهند شد.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد افزوده است که این کمک ۶۲ هزار کارتن غذای درمانی آماده تهیه خواهد کرد و هزار و ۶۰۰ کارمند صحی را برای درمان سوءتغذیه حاد و شدید در میان کودکان زیر پنج سال آموزش خواهد داد.

این نهاد همچنان گفته است که با این کمک کیفیت یادگیری در ۲۷۵ صنف درسی مبتنی بر جامعه را بهبود خواهد بخشید تا ۹ هزار و ۵۰۰ کودک که ۶۱ درصد آنان دختر هستند، قادر به دسترسی به آموزش ابتدایی شوند.

صندوق حمایت از کودکان گفته است که کمک‌هایش به صنف‌های آموزشی مبتنی بر جامعه شامل آموزش آموزگاران و مدیران و تهیه لوازم خواهد بود.

در همین رابطه، فرانسوا گومنز، رییس بخش کمک‌های بشردوستانه‌ی اتحادیه اروپا در افغانستان گفته است که نرخ سوءتغذیه در افغانستان، به‌ویژه در میان کودکان نشان می‌دهد که این کشور با وضعیت بحرانی مواجه است.

گومنز تصریح کرده است: «اتحادیه اروپا به همکاری با شرکای دیرینه‌ی بشردوستانه مانند یونیسف برای ارائه‌ی حمایت‌های ضروری، از جمله تغذیه و آموزش در مواقع اضطراری ادامه خواهد داد

تاج‌الدین اویواله، نماینده‌ی یونیسف در افغانستان ضمن استقبال از کمک اتحادیه اروپا گفته است که با این کمک کودکان نیازمند به غذاهای مقوی‌شده و آموزش دسترسی خواهند یافت.

به گفته‌ی یونیسف، این کمک در یک دوره‌ دوساله برای حدود ۶۹ هزار کودک در ۲۷ ولایت افغانستان خدمات درمان سوءتغذیه و برای ۹ هزار و ۵۰۰ کودک و نوجوان در چهار ولایت خدمات آموزش مبتنی بر جامعه ارائه خواهد کرد.

براساس آمار ارایه‌شده از سوی یونیسف، در سال جاری میلادی در افغانستان ۲.۹ میلیون کودک با سوءتغذیه حاد مواجه شوند.

این نهاد افزوده است که از این میان، ۸۵۰ هزار نفر برای سوءتغذیه حاد شدید که یک وضعیت تهدیدکننده‌ی زندگی است، نیاز به درمان دارند.

گفتنی است که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد وضعیت آموزش در افغانستان را نیز بحرانی توصیف کرده و گفته است که براساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۳، بیش از نیمی از کودکان به مکاتب ابتدایی نمی‌روند.

پیشتر مسوولان وزارت صحت عامه به مناسبت هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر گفته بودند که از آغاز سال روان میلادی تاکنون، بیش از ۸۰۰ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید و ۲ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی متوسط ثبت را ثبت کرده اند.

این سخنان را محمد وزیر حامد، رییس تغذیه‌ای عامه‌ این وزارت  در یک نشست خبری به مناسبت «هفته‌ی جهانی تغذیه با شیر مادر» گفته و افزوده است که در سال روان نزدیک به ۲ میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید و متوسط درمان شدند و در سال جاری میزان کودکان و مادران مبتلا به سوءتغذیه، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

او بیان داشته است که بیش‌ترین آمار سوءتغذیه‌ی مادران و کودکان در ولایت‌هایی که با خشک‌سالی و کاهش محصولات زراعتی روبه‌رو بودند، ثبت شده است.

از سوی هم، محمد امین، نماینده‌ی صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان گفته است که نظر به آمارهای این سازمان، ۳۶ درصد کودکان مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید در سال روان نوزادان زیر شش ماه می‌باشد.

امین افزوده بود که در ۷ ماه نخست سال میلادی از ۱۰ هزار و ۲۰۰ کودک مبتلا به سوءتغذیه‌ی شدید که به شفاخانه‌ها مراجعه کردند، از شش ماه کم‌تر عمر دارند که ۳۶ درصد کل کودکان را تشکیل می‌دهد.