آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 30826 | تاریخ : 1403/06/13-08:01:15 |پرینت

۲۵ میلیون نهال هینگ در کشور توزیع شده است

۲۵-میلیون-نهال-هینگ-در-کشور-توزیع-شده-است
مسوولان در وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می‌گویند که ۲۵ میلیون نهال هینگ، برای کشت جای‌گزین کوکنار به دهاقین در سطح کشور توزیع شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ مصباح‌الدین مستعین، سخنگوی این وزارت به تلویزیون ملی گفته است که بعد از ممنوع شدن کشت ککنار در افغانستان، آنان توانسته در کنار بوت پنبه و زعفران ۲۵ میلیون نهال هینگ را از طرق  برنامه تبدیل معیشت برای دهاقین در سطح کشور توضیع نمایند.

این در حالی است که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی طی فرمانی کشت و قاچاق مواد مخدر را در سراسر کشور ممنوع اعلام کرده است.

از سوی هم شماری از کارشناسان گفته اند که هینگ‌ و زعفران بهترین محصول جایگزین برای کشت کوکنار در افغانستان بوده همچنان تاکید کردند که برای دهاقین کشور آموزش‌های مسلکی در این زمینه ارایه شود.

پیش از این یوناما گفته بود که در زمینه‌ی کشت بدیل کوکنار با دهقانان افغانستان کمک و همکاری می‌کند.

روزا اوتونبایوا، رییس دفتر هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، این سخنان را در دیدار با محمد صادق انقلابی، معاون والی کندهار گفته است.

اوتونبایوا، می‌خواهد در زمینه بدیل کشت کوکنار با دهاقین این ولایت کمک کند.

در همین حال، معاون والی کندهار در کنار استقبال از وی گفته است، این سازمان باید در زمینه‌های تطبیق پروژه‌های بنیادی و تداوی معتادان مواد مخدر در این ولایت نیز همکاری کند.