آژانس-افغان-خبر

سرویس : اقتصادی | کد خبر : 30886 | تاریخ : 1403/06/18-14:38:09 |پرینت

وزارت آب و انرژی چند پروژه‌ برق را افتتاح کرد

وزارت-آب-و-انرژی-چند-پروژه‌-برق-را-افتتاح-کرد
وزارت آب و انرژی می‌گوید که پروژه‌های اعمار سب ستیشن جدید ۲۵۲ میگاوات امپیر تره‌خیل و لین انتقالی ۲۲۰ کیلووات از چمتله الی سب ستیشن جدید تره خیل را افتتاح کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت امروز (یک‌شنبه، ۱۸ سنبله) در اعلامیه‌ای می‌گوید که این پروژه‌ها با حضور مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی ریاست‌الوزرا، عبداللطیف منصور سرپرست وزارت آب و انرژی، احمدالله زاهد معین وزارت صنعت و تجارت، عبدالباری عمر رییس اجراییوی شرکت برشنا و دیگر مقام‌های بلند رتبه امارت اسلامی افتتاح گردیده است.

بر بنیاد اعلامیه، معاون سیاسی ریاست الوزرا در جریان افتتاح این پروژه‌ها با اشاره به ظرفیت‌های موجود تولید برق در کشور، یادآور شده که مدیریت آب و توسعه تولید انرژی داخلی در اولویت‌های امارت اسلامی قرار دارد.

در همین حال، سرپرست وزارت آب و انرژی، افتتاح این پروژه‌ها از اهمیت آن‌ها سخن گفته خاطر‌نشان ساخته است که چندین پروژه عام‌المنفعه دیگر در ولایت‌های مختلف از سوی این وزارت تطبیق شده و به‌زودی به بهره‌برداری سپرده جواهد شد.

از سوی هم رییس اجراییوی شرکت برشنا، انکشاف انرژی را یک اصل اساسی در راستای خودکفایی کشور خوانده، گفته است که شرکت برشنا در هماهنگی با وزارت آب و انرژی به تلاش شبانه‌روزی در مسیر توسعه انرژی متعهد می‌باشد.

قابل ذکر است که این پروژه‌ها از طریق سرمایه‌گذاری خصوصی به‌ مصرف مجموعی 18.7 میلیون دالر امریکای توسط شرکت‌های داخلی ( عوفی بهرام،گرین ستیت پاور، ام- بی- آر -سی-سی و نوین سیمیا) به مدت دو سال تطبیق می‌گردد.

این وزارت می‌گوید که با تکمیل شدن این پروژه‌ها حدود  (250,000) دو صدو پنجاه هزار مشتری رهایشی و تجاری در کابل از نعمت برق مستفید خواهند شد.

بر اساس اعلامیه، این وزارت می‌گوید که با تطبیق این پروژه‌ها زمینه جذب بیشتر انرژی برق در کابل فراهم و مشکلات کمبود برق صنعت کاران نیز حل خواهد شد.