آژانس-افغان-خبر

سرویس : اجتماعی | کد خبر : 30901 | تاریخ : 1403/06/19-15:18:17 |پرینت

وزارت کار از امضای ۱۵ تفاهم‌نامه خبر داد

وزارت-کار-از-امضای-۱۵-تفاهم‌نامه-خبر-داد
مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی می‌گویند که در یک سال گذشته با برگزاری کنفرانس ملی کار و امضای ۱۵ تفاهم‌نامه با اداره‌های مختلف، برای ۱.۵ میلیون نفر در کشور زمینه کار فراهم می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد زاهد احمدزی، معین وزارت کار وزارت کار و امور اجتماعی امروز ( دوشنبه، ۱۹ سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که این وزارت در یک سال گذشته با توجه به نیازمندی بازار کار برای ۷۴ هزار و ۷۳۸ هزار نفر، زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فراهم کرده است.

احمدزی افزود که این وزارت در مدت یک سال گذشته مطالعات همه جانبه را پیرامون بازار کار، فرصت‌های شغلی، نیروی کار، و تعلیمات فنی و حرفوی در هفت زون کشور، انجام داد.

در همین رابطه، سمع الله ابراهیمی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی در این برنامه گفت که این وزارت در یک سال پسین برای ۱۱۸ هزار و ۷۵۵ شهروندان کشور و ۳ هزار و ۳۸۱ نفر از شهروندان خارجی جواز کار توزیع نمود.

ابراهیمی افزود که در این مدت همچنان ۱۵ موسسه، آموزش‌های فنی و حرفوی جواز فعالیت دریافت کرد و جواز فعالیت ۴ موسسه دیگر نیز تمدید شد.

به گفته‌ی ابراهیمی، این وزارت در جریان یک سال اخیر به تعداد ۶ هزار و ۳۴۱ یتیم مورد حمایت قرار گرفته و برای ۱۰ هزار و ۲۹۷ کودک فرصت‌های آموزشی فراهم کرده است.

سخنگوی این وزارت تاکید کرد که به منظور اعزام کارگران ماهر و نیمه ماهر هماهنگی لازم با کشور قطر، فدراتیف روسیه و امارات متحده عرب انجام شده و مسوده ۹ تفاهم‌نامه به لسان‌های محلی و انگلیسی ترتیب شده است.

او بیان داشت که در یک سال گذشته با امضای  تفاهم‌نامه‌های همکاری با ادارات مختلف، در مجموع ۸۰۲ هزار و ۲۵۲ فامیل نیازمند و بی‌بضاعت مورد حمایت قرار گرفت.

از سوی هم، رحیم الله صراح، مشاور این وزارت در مورد فعالیت‌های این وزارت گفت که پیگیری تعهدات کنفرانس ملی کار، توزیع جواز کار، جمع‌آوری معلومات جامع پیرامون بازار کار از ۲۷ ولایت، پیگیری امضاء تفاهم‌نامه‌ها با کشورهای قطر، ایران، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عرب، ایجاد مراکز کاریابی در سطح زون‌ها، نهایی سازی اسناد تقنینی، تدویر برنامه‌های آگاهی‌دهی در ادارات دولتی، نظارت از کارکرد موسسات کاریابی، تدویر برنامه‌های آموزشی، فنی و حرفوی، رسیده‌گی به قضایای اطفال، دوام برنامه‌های حمایوی از اطفال یتیم و بی‌سرپرست، و فراهم نمودن فرصت‌های شغلی، از اولویت‌های مهم این وزارت در سال گذشته می‌باشد.