آژانس-افغان-خبر

سرویس : بین الملل | کد خبر : 30938 | تاریخ : 1403/06/22-13:47:11 |پرینت

منع کشت کوکنار؛ ۷ میلیون افغان متاثر شدند

منع-کشت-کوکنار؛-۷-میلیون-افغان-متاثر-شدند
گروه بین‌المللی بحران با ذکر آمار سازمان ملل متحد، در گزارشی گفته که پس از صدور فرمان رهبر امارت اسلامی، مبنی بر منع کشت کوکنار در افغانستان می‌گویند، ۹۵ درصد کشت خشخاش کاهش یافته که روند معیشت ۷ میلیون نفر از جمله زنان را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش افغان نیوز؛ در گزارش این نهاد آمده که بر اساس تخمین بانک جهانی، کشاورزان افغان سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر درآمد شان را از دست داده‌اند که به دلیل شرایط اقتصادی کنونی، نمی‌توانند شغل دیگری پیدا کنند.

امارت اسلامی همواره بر اجرای کامل فرمان منع کشت کوکنار و تولید و قاچاق مواد مخدر در کشور تاکید کرده و از جهان خواسته است که برای کشاورزان افغان کشت بدیل فراهم کنند.

این در حالی است که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی افغانستان طی فرمانی کشت، قاچاق و فروش مواود مخدر در این کشور را ممنوع اعلام کرد.

پیش از این ارگ ا.ا در صفحه‌ی ایکس خود نوشته بود که روزا اتونبایوا، رییس یوناما در دیدار با عبدالکبیر، معاون سیاسی ریاست‌الوزرا از موقف و تعهد امارت اسلامی در راستای مبارزه با مواد مخدر ستایش کرده است.

اتونبایوا گفته که یوناما تلاش می‌کند تا یک نشستی را با اشتراک بسیاری از کشورها و نهادها در خصوص کشت بدیل کوکنار و سایر مواد مخدر، تداوی معتادین و کمک به دهاقین برگزار کند و از نمایندگان امارت اسلامی در این خصوص نیز دعوت می‌شود.

در همین‌حال عبدالکبیر گفته که امارت اسلامی در راستای مبارزه علیه مواد مخدر موقف روشن دارد و به کشت هیچ نوع گیاه مخدر و کار و بار آن اجازه نمی دهد.

معاون سیاسی ریاست‌الوزرا افزوده، امارت اسلامی به‌منظور مبارزه مؤثر در برابر مواد مخدر کمیسیون عالی را ایجاد کرده که پس از نشست با ادارات امارتی مربوطه، با سایر نهادهای بین‌المللی به شمول یوناما در این خصوص، نشست مشترک خواهد داشت.

روزا اوتونبایوا یوناما همچنان در دیدار با محمد صادق انقلابی، معاون والی کندهار گفته است که در زمینه‌ی کشت بدیل کوکنار با دهقانان افغانستان کمک و همکاری می‌کند.

در همین حال، معاون والی کندهار در کنار استقبال از وی گفته است، این سازمان باید در زمینه‌های تطبیق پروژه‌های بنیادی و تداوی معتادان مواد مخدر در این ولایت نیز همکاری کند.

در همین رابطه، وزارت زراعت افغانستان نشستی را به‌رهبری عطاءالله عمری، سرپرست این وزارت برگزار کرد که در آن کمیته مشخصی به‌هدف نهایی‌سازی طرح پنج‌ساله این وزارت برای بدیل معیشت کوکنار توظیف شد.

این کمیته متشکل از متخصصین اند که رهبری آن‌را نصرت‌الله طلحه، رییس عمومی انستیتیوت تحقیقات زراعتی به عهده دارد.

طرح  پنچ‌ساله معیشت بدیل به اساس فرمان هبت‌الله آخند رهبر ا.ا در مورد ممنوعیت کشت کوکنار به منظور ارایه معیشت بدیل و معرفی جاگزین‌های کشت کوکنار و تولد مواد مخدر برای دهاقین از سوی وزارت زراعت ترتیب شده است.