آژانس-افغان-خبر

سرویس : امنیتی ونظامی | کد خبر : 30945 | تاریخ : 1403/06/24-09:27:51 |پرینت

داعش مسوولیت کشتار هزاره‌ها در غور را به عهده گرفت

داعش-مسوولیت-کشتار-هزاره‌ها-در-غور-را-به-عهده-گرفت
گروه تروریستی داعش خراسان با انتشار ویدیویی از لحظه کشتار غیرنظامیان هزاره در مسیر غور-دایکندی، گفته که در این حمله 15 غیرنظامی را کشته و شش تن دیگر را زخمی کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این گروه روز جمعه (23 سنبله) با نشر اعلامیه و سپس ویدیویی از لحظه کشتار این غیرنظامیان گفته که این قتل‌عام را چاشت روز پنج‌شنبه، در منطقه مرزی ولایت‌های دایکندی و غور انجام داده است.

در همین حال، منابع محلی در گفتگو با رسانه‌ها شمار قربانیان این حمله را 14 و زخمی‌های آن را شش تن می‌گویند. به گفته منابع، حال برخی از زخمی‌ها وخیم است.

منابع افزوده‌اند که چهار فرد مسلح موترسایکل‌سوار این افراد را در منطقه «پالوسنگ» ولایت غور از موتر نوع فلانکوچ پیاده کرده و سپس به رگبار بسته‌اند.

به گفته منابع، همه قربانیان این کشتار مرد و باشندگان منطقه «قریودال» ولسوالی سنگ‌تخت‌وبندر ولایت دایکندی هستند که برای استقبال از زائران کربلا به ولایت غور می‌رفتند.

این حمله با واکنش‌ها و محکومیت‌های شدید و گسترده‌ی ملی و بین‌المللی روبه‌رو شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست روز جمعه در اعلامیه‌ای ضمن تایید این کشتار گفته است که قربانیان «با بی‌رحمی تمام» کشته شده‌اند.

او افزوده که ا.ا «این عمل وحشیانه را شدیدا محکوم می‌کند» و حفاظت از جان و مال مردم را وظیفه خود می‌داند.

از سوی دیگر، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز جمعه با نشر اعلامیه‌ای کشتار این غیرنظامیان را محکوم کرده و خواستار «انجام تحقیقات برای دستگیری و پاسخ‌گو ساختن» عاملان آن شده است.

در همین حال، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان نیز کشتار هزاره‌ها در دایکندی را «هولناک» خوانده و آن را محکوم کرده است.

وی روز جمعه با نشر خبرنامه‌ای در برگه ایکس خود گفته است: «کشتار وحشت‌ناک هزاره‌ها که از دایکندی به غور سفر می‌کردند، نشانه‌هایی از جنایات بین‌المللی دارد.»

از سویی هم، رینا میری، نماینده ویژه امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان نیز شب روز جمعه در برگه ایکس خود این حمله را محکوم کرده و خواستار توجه بیشتر به هزاره‌ها و حفاظت از آنان شده است.

این حمله در حالی صورت می‌گیرد که در گذشته نیز مسافران هزاره در غور و مسیر مواصلاتی این ولایت با دایکندی کشته شده‌اند.

یک منبع به روزنامه اطلاعات روز گفته که چهل روز قبل نیز یک جوان اهل بندر در مناطق مرزی غور-دایکندی کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌ بودند.

همزمان با این خبر، معاون وزارت داخله افغانستان در چین گفته که حضور گروه‌های داعش و القاعده در افغانستان حقیقت ندارد.

محمد نبی عمری، معاون اول وزارت داخله در یک نشست امنیتی در چین حضور القاعده و داعش در افغانستان را رد کرده و افزود، ادعاهای حضور این گروه‌ها در کشور به هدف منزوی کردن و جلوگیری از به رسمیت شناختن افغانستان صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت داخله امارت اسلامی اعلام کرد که معاون اول این وزارت در کنفرانس همکاری امنیت عمومی جهانی سال 2024 در چین شرکت کرده است.

 به گفته او، این نشست که در شهر "لیان یوگان" ولایت جیان‌سو برگزار شده است وزرای داخله بیش از 122 کشور شرکت کردند.

با این حال، طی سه سال حکومت امارت اسلامی، داعش مسوولیت‌ چندین حمله را در افغانستان بر عهده گرفته است.