آژانس-افغان-خبر

سرویس : اجتماعی | کد خبر : 30958 | تاریخ : 1403/06/25-08:46:19 |پرینت

استانکزی به توسعه آموزشی کشور تاکید کرد

استانکزی-به-توسعه-آموزشی-کشور-تاکید-کرد
معاون سیاسی وزارت خارجه حکومت سرپرست بار دیگر با تأکید بر لزوم آموزش تصریح کرد، توسعه آموزش سبب پیشرفت کشور می‌شود.

به گزارش افغان نیوز؛ آقای استانکزی در نشستی در کابل گفته که هر کشوری که از لحاظ تعلیمی پیشرفته و متکی به خود باشد، در سایر عرصه‌ها نیز متکی به خود می‌باشد.

او  گفت: «ما به سکتور تعلیمی توجه زیاد داریم، آن را توسعه می‌دهیم. تلاش می‌کنیم افغانستان به زیور علم مزین شود و بتواند مشکلاتش را خودش حل کند.»

به گفته‌ی استانکزی، ا.ا به بخش آموزشی توجه زیاد دارد و آن را توسعه می‌دهد. تلاش می‌شود افغانستان به زیور علم مزین شود و بتواند مشکلاتش را خودش حل کند.

معاون سیاسی وزارت خارجه پیش از این نیز در مراسم فارغ التحصیلی حدود یکصد دختر از یک مدرسه دینی گفته بود پیشرفت و رشد جامعه افغانستان بدون آموزش غیرممکن است.

این سخنان استانکزی در حالی مطرح می‌شود که سه سال از حکومت امارت اسلامی‌می‌گذرد و هنوز هم دروازه‌های مکاتب به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود می‌باشد که این امر با واکنش گسترده‌ای مردم و کشور‌های جهانی مواجه شد.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی ا.ا درباره بسته بودن دانشگاه‌ها به روی دختران گفت که تحقیقات عالمان دین درباره بازگشایی دانشگاه‌ها به روی دختران جریان دارد و با پایان آن اعلام خواهد شد که دروازه‌های دانشگاه‌ها و مکتب‌ها به‌روی دختران باز خواهد شد یا خیر.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این برنامه یاداور نشد که تحقیقات عالمان دین چی وقت به پایان خواهد رسید.

اما؛ ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست در توضیح درباره چرایی مسدود بودن مدارس دخترانه گفته بود: «تعطیلی مدارس به دلیل اصلاحات ضروری صورت گرفته است، چرا که برنامه آموزشی سابق از غرب آمده و توسط غربی‌ها تحمیل شده بود.»

پیش از این اودری ازولی، رییس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل (یونسکو) اعلام کرد حق آموزش در افغانستان قابل مذاکره نیست.

رییس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل موسوم به «یونسکو» با اشاره به سه سالگی حکومت امارت اسلامی گفت حق آموزش قابل مذاکره نیست و وضعیت آموزش دختران افغان باید برای همه نگران کننده باشد.

وی افزود در سال جاری بیش از یک میلیون و چهارصد هزار دختر افغان از دسترسی به آموزش متوسطه محروم هستند.

در همین رابطه، هیات سازمان همکاری اسلامی در سفر چندی پیش به کابل در دیدار با برخی مقام‌های ا.ا تاکید کرده بود که حق آموزش در افغانستان نباید از کسی گرفته شود.

پیش از این هیات سازمان همکاری اسلامی با ترکیب «شیخ عزام» معاون سازمان همکاری اسلامی، «طارق علی بخیت» نماینده ویژه این سازمان برای افغانستان و شماری از عالمان دینی از عربستان، ترکیه، امارات، بحرین، اردن، مالزی، اندونزی و چند کشور دیگر اسلامی به هدف همکاری‌های آموزشی به افغانستان سفر کرد.