آژانس-افغان-خبر

سرویس : اجتماعی | کد خبر : 30967 | تاریخ : 1403/06/25-15:06:09 |پرینت

اداره تعلیمات تخنیکی از امضای ۱۶ تفاهم‌نامه خبر داد

اداره-تعلیمات-تخنیکی-از-امضای-۱۶-تفاهم‌نامه-خبر-داد
مسوولان اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی می‌گویند که این اداره در یک سال گذشته، برای بهبود تعلیمات تخنیکی ۱۶ تفاهم‌نامه با نهادهای داخلی و بین‌المللی به امضا رسانده است.

به گزارش افغان نیوز؛ غلام حیدر شهامت، سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی امروز ( یک‌شنبه، ۲۵ سنبله) در برنامه حساب‌دهی دولت به ملت گفت که این اداره در یک سال گذشته با ۱۶ نهاد داخلی و بین‌المللی تفاهم‌نامه‌های همکاری به امضا رسانده و با ۲۵ نهاد داخلی و بین‌المللی در خصوص توسعه و بهبود تعلیمات تخنیکی و مسلکی هماهنگی لازم صورت گرفته است.

شهامت افزود که به هدف ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات این اداره، استراتیژی پنج ساله را تهیه و ترتیب نموده و با اجرای این پلان پنج ساله سطح نیروی کار در کشور افرایش یافته و این پلان در مرحله‌ اجرای قرار دارد.

او بیان داشت که این اداره از طریق نیازسنجی و تحلیل بازار کار، رشته‌های چون خبرنگاری، ترنم و فرهنگ، کمپیوتر، مدیریت هوانوردی، هواشناسی و رشته‌های دیگر را ایجاد کرده‌اند.

سرپرست این اداره افزود که در جریان یک سال گذشته برای ۸ هزار و ۱۵۰ نفر برنامه‌های کوتاه مدت حرفوی و همچنان برای ۱۰۰ نفر فارغان ورکشاپ کار آفرینی دایر نموده است.

این مقام اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در این برنامه گفت که در یک سال گذشته ۷۶۹ نفر از فارغان این اداره در نهاد‌های دولتی و خصوصی جذب شده‌اند و به هدف ایجاد فرصت‌های شغلی برای ۳ هزار و ۷۴۵ نفر دیگر نیز تلاش‌های جدی صورت گرفته است.

به گفته‌ی شهامت در حال حاضر ۳۵ هزار مجاهد در مراکز آموزشی این موسسه در سراسر افغانستان، در امور اداری و مدیریتی مشغول آموزش اند.

در همین رابطه، غلام سعید احساس، معاون اداره تعلیمات تخنیکی و مسکلی گفت که در یک سال گذشته نمایشگاه ملی ابتکارات برتر افغانستان برگزار شده و ۱۵۲ پروژه ابتکارات غرض تطبیق به ادارات دولتی معرفی و فرستاده شده است.

احساس افزود که تعلیمات تخنیکی و مسلکی در تربیه و انکشاف نیروی کاری مسلکی نقش مهم داشته و این سرمایه بشری رابطه مستقیم با انکشاف تخنیکی، اشتغال‌زایی، کاهش فقر و رشد اقتصادی کشور دارد.

مسوولان در این برنامه گفتند که پلان‌ها، پالیسی‌ها و بیش از ۷۰  اسناد تقنینی و طرح‌های انکشافی را در مدت یک سال گذشته نهایی نموده‌اند.